._000733
._000650
Naix Gastro Ribera, una setmana dedicada a posar en valor la riquesa gastronòmica de la Ribera de Xúquer. L'esdeveniment forma part del Pla de Dinamització i Governança Turística del Consorci de la Ribera, cofinançat per Turisme Comunitat Valenciana, la Diputació de València, València Turisme i el Consorci de la Ribera, que té com a principal objectiu generar una proposta turística clara i diferenciada que siga atractiva per als visitants.
La presentació, que s'ha celebrat aquest matí, ha comptat amb la presència d'Arturo Escrig, president de la Mancomunitat de la Ribera Baixa en representació del Consorci de la Ribera,*Evarist Caselles, gerent del Patronat de Turisme de la Diputació de València i Salvador Bono, representant de l'associació Menjar i Viure, tots dos col•laboradors de Gastro Ribera.
Tot el sabor de la Ribera
La Ribera de Xúquer està plena de sabors i productes amb una marcada identitat i una gran qualitat. Productes de costa i d'interior que marquen els paisatges i que són per si mateixos un motiu de valor per a visitar la comarca. Gastro Ribera pivota entorn dels ingredients autòctons com a caqui, taronja, arròs, mel de taronger, vi, mistela, oli i verdures de les cooperatives i productors de la comarca, com a faves, tomaques o carxofes, entre altres.
Del 25 de novembre al 5 de desembre, un total de 22 restaurants de la comarca ofereixen menús especials amb almenys quatre d'aquests ingredients. Els restaurants de la Ribera que participen en Gastro Ribera 2019 són: Mercat d’Proveïments, Hotel Lluna, Ca Tomas, Forn de Carrascosa i Tribeca, d'Alzira; Fonda Tous a Tous; Ca Llorens, Ca Ladio i Ros Studio a Llombai, Fonda de Pep i Santa Bàrbara 49 a Catadau; La Granja i Ca Agustí a Sueca; Tio Pep i Pizzeria Sime a El Perelló; L’Alfàbega a Alginet; el Casino d'Alfarp; Ribera i L’Espardenyot a Carcaixent; L’Oncle Pere i Casa de la Cultura a L'Alcúdia i L’Estalvi en Fornaleny.
Al mateix temps, 9 restaurants de la província de València destacaran alguns dels seus plats cuinats amb ingredients de la Ribera, unint-se a aquesta iniciativa que busca posar en valor la gastronomia i fomentar el turisme gastronòmic a la comarca. Ells seran els ambaixadors de Gastro Ribera a través dels seus plats.
A més d'amb el paladar, els ingredients de la Ribera es poden conéixer de moltes maneres: visitant una finca de tarongers, comprant en els forns o carnisseries artesanals, acostant-se al museu del xocolate o de la mel o simplement passejant pels voltants dels municipis de la Ribera de Xúquer.
Les empreses que formen part del club de producte de la comarca compten amb propostes tan atractives com un taller de paella, una visita als arrossars en patinet elèctric, o un tour amb bicicleta pels camps d'arròs combinat amb un tast cerveses artesanals, algunes d'elles elaborades amb arròs.
Una aposta contínua de millora
Un altre dels plats forts d'aquesta iniciativa és l'aposta per la professionalització del sector hostaler de la Ribera de Xúquer. Per això, el dilluns 2 de desembre els restaurants de la comarca i tots aquells interessats podran gaudir d'una xarrada de la mà de la consultora gastronòmica Eva Ballarín, especialista en tendències, transformació del sector i transformació digital i tecnològica.
Concurs de receptes populars
Aquesta primera edició de Gastro Ribera també acollirà un concurs de receptes populars de la comarca. El concurs, que s'estendrà del 27 de novembre al 5 de desembre, se celebrarà a través de Facebook, on els usuaris pujaran la seua recepta GastroRibera, que ha d'incloure almenys quatre d'ingredients de la Ribera de Xúquer que es promocionen durant aquesta setmana gastronòmica. En finalitzar, un jurat integrat per representants del Consorci de la Ribera i de l'associació Menjar i Viure, seleccionarà al guanyador, que s'emportarà a casa una cistella de productes de la comarca i podrà veure la seua recepta inclosa en el fullet de la comarca. Les receptes s'avaluaran en funció del nombre d'ingredients de la llista utilitzats, l'originalitat i la manera d'explicar l'elaboració. I si adjunten una fotografia, tindrà més punts. El guanyador s'anunciarà el dilluns dia 9 de desembre, també a través de les xarxes socials.
“Aquest projecte fusiona la gastronomia i el territori. Volem posar en valor el territori, la comarca i els productes d'ací: els productors, cooperatives, el kaki o la taronja, entre altres “ ha comentat Arturo Escrig, president de la Mancomunitat de la Ribera Baixa.
“Per part dels restauradors, estem encantats de participar en iniciatives d'aquest estil. Volem donar importància al producte, promocionar la cuina tradicional, que és diferencial de la Comunitat i de la Ribera”, ha assenyalat Salvador Bono, responsable de Menjar i Viure, qui ha recordat que el 40% dels visitants tenen la gastronomia com a motivació i ha destacat la importància de la formació i de “no quedar-nos arrere en tema de professionalització”. “Es tracta de posar en valor ingredients que els restaurants ja estan utilitzant en el seu dia a dia”, ha afegit Bono.
Finalment, Evarist Caselles, gerent del Patronat de Turisme de la Diputació de València, ha comentat que “des del Patronat i amb la col•laboració i complicitat de tots els agents del territori volem donar valor a la gastronomia com a agent diferencial de turisme. La gastronomia és fonamental per a entendre que la gent acudeix amb l'alimentació, la cuina i la gastronomia com a motivació. Del tros al plat pretén posar en valor la gastronomia valenciana per a posar el territori en el mapa turístic. El producte és fonamental en la cuina i cal posar-lo en valor”.
._000729
._000731