| Edició núm. | Any: 13 | Notícies: | Fotografies: | Comentaris d'usuaris:

 21/01/2014

POBLACIONS » Carcaixent » Història, Patrimoni, Costumisme i Passat

150 anys de la posada en funcionament del tram-way "El trenet Carcaixent - Dénia"

El proper dia 7 de febrer s’acompliran 150 anys del naixement del primer tram-way de via estreta d’Espanya i amb el trajecte més llarg de tracció animal


._000253
El proper dia 7 de febrer s’acompliran  150 anys del naixement del primer tram-way de via estreta d’Espanya  i amb el trajecte més llarg de tracció animal . Fou al dia següent  8 de febrer de any 1864, quan per primera vegada arrossegat per  rossins  començava l’aventura de l’anomena’t  durant un llarg període  de temps entranyablement: “trenet Carcaixent-Dénia”. Al diari de l’època “La Iberia” de 5 de febrer de 1864 podem llegir:
“El día 4 del actual debe tener efecto la inauguración del tram-way de Carcagente, importante vía que termina en Denia, y que uniendo las dos provincias de Alicante y Valencia, está destinado a ofrecer ventajas a entrambas”.
Finalment el dia 8  va començar a funcionar la línia .Resulta curiós el cartell que realitzaren per a donar publicitat a l’esdeveniment,   el qual s’hi conserva a l’arxiu històric de Gandia:
” El día 8 de Febrero del corriente año 1864 se abrirá la Sección de Carcagente a Gandía a la circulación de los trenes de viajeros y mercancías. Dicho trayecto comprende las estaciones de Carcagente, Tabernes de Valldigna, Jeresa y Gandia. La de Jeresa por ahora no hará servicio”.
L’any 1881 els cavalls foren substituïts per màquines a vapor , algunes de les quals funcionaren durant 80 anys. L’11 de juliol de 1969 es va tancar el tram Carcaixent- Gandia i el 10 de febrer de 1974 el tram Gandia- Dénia. El carcaixentí    Francisco Timor fou el maquinista de l’últim viatge.  L'interventor era Armando Lemos.  Només tres ciutadans viatjaren, a més del maquinista Francisco Timor i ell mateix, van realitzar l'últim trajecte del tren que partia de Gandia, cap Oliva, el Molinell, el Verger, El Palmar fins arribar a l'estació de Dénia. El bitllet costava 32 pessetes i només un dels tres viatgers va baixar a Dénia.
Hauria estat una bona noticia celebrar els 150 anys,  sense la  desaparició del trenet,  però aquesta és una altra història...
Francesc E. Cogollos i Aranda
El Sis Doble no corregeix els escrits que rep. La reproducció d'aquest text és literal; fidel a les paraules, redacció , ortografia i sentit de l'autor/s
  • 0Comentaris
    Imprimir Enviar a un amic

Notícies similars

AFEGIR UN COMENTARI

Escriu en aquest camp el resultat de la suma, en xifra

És obligatori omplir aquesta casella amb un nick o nom real. No utilitzar la paraula "Anònim" o similars

La direcció no apareixerà públicament però ha de ser correcta; en cas contrari, no se editarà el comentari. Es comprobarà l'autenticitat del e-mail, encara que no se farà públic, seguint la nostra política de privacitat.

* El comentari pot tardar a aparéixer perquè ha de ser moderat per l'administrador. * Ens reservem el dret de no publicar o eliminar els comentaris que considerem de mal gust, il•lícits o contraris a la bona fe; així com els de contingut de caràcter racista, xenòfob, d'apologia al terrorisme o que atempten contra els drets humans. * EL SIS DOBLE no té per què compartir l'opinió de l'usuari, ni es fa responsable de les opinions abocades. * Es recomana no abusar de les majúscules ni d'abreviatures. * Els comentaris han de guardar relació amb el tema del qual tracta la notícia. * No s'admeten comentaris de caràcter publicitari.