L’Ajuntament d’Algemesí no pot fer front a les obligacions comptables corrents per culpa, tant del deute de la Generalitat com de la gestió temerària de l’economia local que duu l’actual equip de govern. Aquest continua actuant com si no estiguérem en crisi i com si tinguérem les arques plenes. Dissortadament, a diferència del que va passar l’any passat, l’Ajuntament enguany no està pagant durant el primer trimestre gran part de les factures. En gener els tècnics de l’Ajuntament informaren que no tenia factures de més de trenta dies per pagar. Ara, però, els informes que hem pogut consultar indiquen que existeix més de mig milió d’euros corresponents a factures presentades abans del 22 de març que es troben sense pagar. La llei obliga a pagar les factures en 30 dies, i per tant aquestes estan fora del termini legal de pagament, de manera que l’Ajuntament està incomplint la llei.
Des de que estem en la corporació mai havíem conegut aquesta circumstància. Som conscients que quan en els propers dies es passe a cobrament l’IBI, la situació es podrà normalitzar, però el ben cert és que açò no és més que un advertiment del que pot convertir-se en crònic si no es canvia de forma de governar. És vergonyós que l’Ajuntament dega, per exemple més de 150.000€ de llum elèctrica o que no es paguen els serveis a les empreses que treballen per a ell. L’Ajuntament deu més de 500 factures a uns 170 proveïdors i prestadors de serveis. Estem parlant d’un Ajuntament que governat amb mesura i sentit comú no deuria tenir problemes de liquiditat, per molt que li dega la Generalitat, donat que ha tingut un romanent de 2’6 milions. Cal aclarir que parlem de problemes amb la liquiditat, no de factures que no tinguen consignació pressupostària.
El problema és que l’Ajuntament, davant la manca de diners en efectius ha tingut que triar a qui paga i a qui no, i ha hagut de deixar de pagar a aquest 170 proveïdors per fer front en febrer a la certificació 24 del Centre Polivalent que ascendeix a 540.458,25, la qual si s’ha pagat. S’ha pagat a una sola empresa pràcticament la mateixa quantitat que deu als proveïdors (entre els quals també s’hi troba, a més, la pròpia empresa constructora). Com se sol dir tradicionalment ha desvestit a un sant per vestir-ne un altre, ha deixat de pagar més de 550 factures per pagar-ne una. Si no s’haguera embarcat en aqueixa aventura incerta no estaríem on estem.
Esperem que aquesta lamentable situació que posa en entredit el nom d’Algemesí no es torne a produir. L’equip de govern ha de fer el que siga per tal que en el mes de maig l’Ajuntament deixe de ser morós. No cal dir que aquesta situació ha de fer veure a l’equip de govern el perillós que és embarcar-se en projectes megalòmans que amenacen i desestabilitzen l’economia local. No oblidem que l’equip de govern “amenaça” amb fer l’edifici del Mercat, edifici que de fer-se acabaria per enfonsar l’economia municipal.
Per tot això els demanem que siguen més austers en les despeses ordinàries, que es deixe de grans esdeveniments i dinarots, que no balafien els diners, que deixen de fer edificis que ningú els demana. i que pague religiosament als seus proveïdors que no tenen culpa dels seus errors de càlculs.
Igualment demanem que de la mateixa manera que utilitzen els mitjans de comunicació municipals per dir-nos la suposada bona gestió econòmica que desenvolupen, que els utilitzen per aclarir la situació, per informar als afectats i a la ciutadania quan pagaran, i per a demanar disculpes per les molèsties ocasionades.
Josep Bermúdez
Portaveu del grup municipal MÉS ALGEMESÍ