._000472
L’alumnat de tercer i quart d’ESO de Xúquer Centre Educatiu ha realitzat un taller sobre la desinformació i l’anàlisi de notícies falses per aprendre a contrastar la informació abans de compartir-la i evitar la creació i la difusió de rumors o notícies falses.
La societat actual viu permanentment connectada a Internet a través dels dispositius mòbils i intel·ligents, en els quals es consumeix un volum molt elevat d’informació a través de les xarxes socials com Facebook, Twitter o Instagram, a través de diaris digitals, pàgines webs, aplicacions de missatgeria com Whatsapp o Telegram.
Amb el tsunami informatiu actual, no ens parem a contrastar la veracitat de la notícia i podem ser víctimes de les anomenades “fake news” o notícies falses que té com a objectiu enganyar-nos amb diferents finalitats com per exemple: establir un model de negoci aprofitant la situació actual per guanyar diners, per promoure uns ideals o punts de vista polítics, per promoure diferents formes de discriminació (racisme, homofòbia...) i fins i tot per robar-nos informació personal. En tots els casos, la desinformació genera desconcert, por i una alarma social que pot tindre greus conseqüències a la nostra societat.
A més a més, l’actual crisi sanitària, econòmica i social del COVID-19 ha provocat l’aparició de l’anomenada infodèmia, un neologisme que es refereix a la lliure circulació de notícies falses relacionades amb l’actual pandèmia que estem sofrint i provoca la desinformació a la ciutadania.
En el desenvolupament del taller, s’han mostrat diferents pàgines i ferramentes per a comprovar la veracitat de les dades i la notícia abans de donar-la per vàlida, així com s’han donat unes pautes per a la consulta d’informació procedent de la comunitat científica, dels mitjans de comunicació oficials i de les entitats i organismes oficials com per exemple l’OMS (Organització Mundial de la Salut).
Xúquer Centre Educatiu