Alumnes de l’IES Arabista Ribera de Carcaixent recreen obres d’art

Lunes, 29 de abril de 2013 | e6d.es
• Imaginació en temps de retallades
c#ristianmahiques20130120
Alumnes de primer i segon curs de batxillerat a l’IES Arabista Ribera de Carcaixent participen L’art en primera persona, una original activitat que consisteix a recrear, a través de la fotografia, obres d’art i difondre-les.
Aquesta innovadora proposta didàctica, que s’hi realitza des de fa cinc anys, està coordinada per Fernando Rodríguez, professor d’Història de l’Art en col•laboració amb Alfred Aranda (Valencià: llengua i imatge) i Pasqual Pastor (Educació plàstica). Afecta, indirectament, tots els alumnes perquè són els destinataris o espectadors del treball fet pels companys.
Cada curs, els alumnes seleccionen aquelles obres -pintura i escultura- que volen recrear. Assessorats pel professorat, analitzen els elements (personatges, tècnica pictòrica, perspectiva, il•luminació...), planifiquen les tasques per a la posada en escena (espai, vestuari, atrezzo, llum...) i realitzen les fotografies digitals al centre. Es trien les millors fotos, s’impressionen i s’exposen emmarcades al corredor de l’institut, junt a les d’altres cursos.
A més de l’aspecte estètic hi ha una tasca d’investigació i de documentació. Cada alumne extrau informació sobre el personatge que ha representat i sobre l’obra (títol, autor, any, mesura, moviment, museu on es troba...). Redacta un text breu que s’adjunta a la foto per a l’exposició.
Per que fa a llengua i literatura, es realitza un taller que consisteix a redactar contes, textos teatrals, monòlegs, poemes... a partir dels quadres que els alumnes hagen recreat.

Els joves esdevenen personatges històrics
Una de les obres recreades enguany ha sigut “L’escola d’Atenes”  (1510) de Rafael. Els alumnes- i alguns professors- esdevenen personatges històrics que són filòsofs i matemàtics grecs.    
Aquesta activitat esdevé inoblidable per a tots els implicats que treballem per una escola pública, de qualitat i en valencià.
El professorat valora molt positiva la seua realització perquè permet múltiples possibilitats didàctiques. És un exemple de la importància de dur a cap treballs interdisciplinars, on predomina el rigor i la creativitat.  Per això animem a la resta de centres que duguen iniciatives com aquestes. L’art en primera persona és un recurs útil i didàctic per a donar a conéixer les obres més importants de la història de l’art universal. Malgrat les retallades en educació, hem crescut en imaginació. El poder de la imaginació és infinit.
IES Arabista Ribera de Carcaixent