._000500
._000448
Hi ha conductors que quan veuen una bici pel carrer arruguen la cara i pensen que els està fotent, que podia haver-se quedat a casa el/la ciclista. I quan senten que en tal o qual ciutat estan fent qualsevol cosa en favor de les bicicletes, arriben a creure que ja s'estan passant amb el capritxet de les bicis...
A alguna gent li costa molt entendre que el problema no són les bicis sinó els automòbils, concretament els 1.300.000.000 d'autos que roden pel món, els 500.000 que circulen cada dia per València i els 25.000 que ocupen els carrers d'Alzira. Eixe és el vertader problema, que són massa i ho desborden tot, amb els milers de milions de tones que generen cada any de CO2, NOx, COV, partícules, O3, soroll, etc. etc. Tal allau d'autos provoquen més d' 1.000.000 de morts al món per accidents de trànsit, cada any, deu vegades més morts per la contaminació, milions de ferits greus i invàlids per ambdues causes, l'entorn de les ciutats destrossat pels escalèxtrics i, com a efecte secundari però no menys greu, la caloreta insidiosa que va pujant imparable dècada rere dècada. Per tot això es celebra el Dia Mundial Sense Autos cada 22 de setembre.
El més graciós, o ridícul, d'aquesta situació és que en la majoria dels desplaçaments urbans els automòbils sols duen 1'3 persones per auto i són desplaçaments per anar a menys de 3 km, una distància que en bici es fa pràcticament en el mateix temps si comptem el temps de desaparcar, parar en semàfors, passos zebra, ceda el pas i tornar a aparcar. I en les hores punta els autos tarden més que les bicis pels inevitables embussos.
Per tant, quan una persona elegix la bici per a traslladar-se per la ciutat, en realitat està fent-li un favor a tothom perquè no contamina, no calfa l'atmosfera, a penes ocupa espai, no consumix derivats del petroli, no dóna diners a les petrolieres ni als xeics que estan provocant guerres i terrorisme pertot arreu, etc., a més d'estalviar despeses a la Seguretat Social pels beneficis de l'exercici físic regular. Les bicis són una part fonamental de les solucions al problema de l'insostenible transport actual, per això es celebra el Dia Mundial de la Bici el 19 d'abril, casualment aniversari meu.
Als que no ho entenen, caldria preguntar-los si és just que els xiquets hagen de respirar l'aire contaminat pel hipermegaunflat parc automobilístic, quan ells, els més petits, són precisament els més sensibles i perjudicats en la salut. I els nostres nets o besnéts, que encara no han nascut, serà just que troben un clima xafogós on siga penós viure, amb plagues pertot, quin mal han fet ells per a rebre un món pitjor i més pobre, un món saharitzat, paraula creada per parlar del que ja està passant a Espanya, serà just açò?
Doncs els ecologistes pensem que no, ni és just per als que vindran desprès ni per a nosaltres tampoc, per això fem de Pepets Grill denunciant el que passa i demanant bicivianantitzar els centres urbans, limitar a 30 km/h la velocitat màxima en les ciutats, connectar amb seguretat polígons i cascs urbans, etc. El 22-S, el 19-A i la resta de dies de l'any.
I per això, fa ja 20 anys, proposàrem fer la Via Verda Ribera-Safor (VV) sobre la plataforma abandonada de l'antic trenet que anava des de Carcaixent fins a Dénia, 60 km entre tarongers i pinades. Una VV com les més de 100 que hi ha per tota Espanya, com les 14 que hi ha a la Comunitat Valenciana. La VV Ribera-Safor seria un camí per a bicis i vianants ideal, que fins i tot podria atraure molts turistes de la costa fins a La Ribera, i viceversa, ajudant a dinamitzar la nostra economia. A Girona per exemple tenen la VV del Carrilet que cada any és visitada per un milió de turistes i entre València i Aragó tenim la VV Ojos Negros, que també és molt visitada. Doncs, amb tota seguretat, la VV Ribera-Safor també seria visitada per molts milers de cicloturistes.
A favor d'aquesta VV s'han pronunciat pràcticament totes les institucions i autoritats implicades, però no fiquen els diners necessaris per a fer-la realitat. I mira que són pocs: amb el que costa 1 únic km d'autovia (6 milions d'€) es podrien realitzar els 60 km de VV Ribera-Safor, més la VV Ribera-Costera (entre La Pobla, Manuel i Xàtiva), més completar la VV del Xúquer entre Cullera i Sumacàrcer aprofitant camins rurals i motes, i encara sobrarien diners!
Costa tant d'entendre-ho? Fa falta encara més calor?
Pedro Domínguez