Este matí, Paco Salom, alcalde de Carcaixent i Paula Lozano, regidora de turisme, han presentat el cartell de la Fira Modernista de 2017. Per a esta segona edició, s’ha escollit un treball de José Segrelles a partir del qual el dissenyador local Pau Álvarez ha fet una adaptació amb el vist-i-plau dels hereus del pintor albaidí i dels responsables del Museu Segrelles. El dibuix original va ser realitzat a finals dels anys 20 com a imatge publicitària per a la fàbrica carcaixentina de refrescos Pablo Journet i en l’actualitat forma part de la col•lecció particular de Bernat Daràs, cronista oficial de Carcaixent, que l’ha cedit per poder garantir la qualitat òptima de reproducció.
Com ha explicat Paco Salom, la imatge de José Segrelles ha sigut escollida perquè concentra elements importants del que pretén ser la Fira Modernista “d’una banda, reivindica els elements fonamentals de l’època daurada de la taronja i la prosperitat que va comportar el seu conreu i comerç a la nostra localitat. Però al mateix temps també ens mostra l’essència del que vol ser este esdeveniment que, tal i com es representa en la imatge, té com a objectiu traure tot el suc possible al patrimoni que el conreu dels cítrics va deixar a Carcaixent entre finals del segle XIX i els anys 30 del segle XX i donar-lo a conèixer”.
La fàbrica de Pablo Journet va ser pionera en l’obtenció de derivats dels cítrics, ja que va promure la primera indústria coneguda d’essències i derivats per a l’elaboració de refrescos l’any 1878. Cal destacar la importància que li va donar el seu propietari al disseny publicitari fet que va fer que buscarà els serveis d’un dels artistes més prestigiosos d’aquell moment: José Segrelles. L’artista i il•lustrador albaidí va ser conegut internacionalment i des dels inicis va combinar la pintura de cavallet amb la il•lustració editorial. Així, va il•lustrar edicions del Quixot, obres de Blasco Ibáñez, les Mil i una nits, biografies de Sant Francesc de Calasanç i sant Francesc i va col•laborar en prestigioses revistes europees i americanes. També va realitzar nombrosos cartells per a Ford, Cinzano o el FC Barcelona.
Aposta per donar-li continuïtat al model
Per la seua banda, la regidora de turisme Paula Lozano, ha presentat esta nova edició de la Fira Modernista “com un repte” ja que es té com a referència els bons resultats de 2016 tant per l’elevat nombre de visitants com per la gran quantitat de voluntaris i associacions i col•lectius de Carcaixent implicats en l’organització. La intenció és, segons la regidora, “mantenir el nivell, corregint les errades i tractant sempre de millorar la qualitat de totes les activitats”. Així, com ha explicat, “es continuarà amb l’esquema general de l’any passat de funcionament amb voluntaris i activitats, tenint com a pilars bàsics les visites als horts monumentals i rutes urbanes, portes obertes al patrimoni local, mercat d’artesania, degustacions gastronòmiques, espectacles i recreacions, tallers, música en directe i els concursos”. Tot i això, Paula Lozano ha avançat que algunes de les novetats en les que ja s’està treballant són un “Mercat de la Terra” gràcies a la col•laboració de la Mancomunitat de la Ribera, la recreació d’una manifestació de sufragistes, una activitat amb l’associació valenciana d’esperanto a més d’altres activitats amb la implicació del comerç local i del Mercat Municipal.
Paula Lozano, ha remarcat que els principals objectius per a enguany són consolidar el projecte transversal que va nàixer en 2016 de posar en valor el patrimoni cultural, social i històric de Carcaixent i augmentar el nombre de visitants, dos elements que, en paraules de la regidora “han de servir per seguir construint nous eixos de creixement econòmic recolzats en en els nostres recursos turístics per constituir una estratègia global que busque alternatives de futur i noves oportunitats per a Carcaixent”.
Ajuntament de Carcaixent
._000482