Els alumnes de l’IES Arabista Ribera de Carcaixent recreen “L’enterrament del comte d’Orgaz”
Jueves, 15 de mayo de 2014 | e6d.es
• Imaginació en temps de retallades
Alumnes de 1r i 2n de batxillerat a l’IES Arabista Ribera de Carcaixent participen per en L’art en primera persona, una original activitat que consisteix a recrear, a través de la fotografia, obres d’art i difondre-les.
Aquesta innovadora proposta didàctica, que s’hi realitza des de fa sis anys, està coordinada per Fernando Rodríguez, professor d’Història de l’Art en col·laboració amb Alfred Aranda (Valencià: llengua i imatge), Pasqual Pastor i Àngels Doménech (Educació plàstica). Afecta, indirectament, tots els alumnes perquè són els destinataris del treball fet pels companys.
Enguany, aprofitant els actes commemoratius del IV centenari de la mort de El Greco, han triat l’obra “L’enterrament del comte d’Orgaz” (1586). Pasqual Pastor ha pintat la part superior del quadre (15 m2), i la part inferior són alumnes i professors que esdevenen els personatges (sant Esteve, sant Agustí, Gonzalo Ruiz de Toledo, El Greco i el seu fill, clergues i cavallers).
Anteriorment, els alumnes de 4t d’ESO també han fet aquesta activitat amb el Guernica de Picasso. Cada curs, els alumnes seleccionen aquelles obres -pintura i escultura- que volen recrear. Assessorats pel professorat, analitzen els elements (personatges, tècnica pictòrica...), planifiquen les tasques per a la posada en escena (espai, vestuari, atrezzo,...) i realitzen les fotografies. Es trien, s’impressionen i s’exposen emmarcades al corredor de l’institut.
A més de l’aspecte estètic hi ha una tasca d’investigació i de documentació. Cada alumne extrau informació sobre el personatge que ha representat i sobre l’obra (títol, autor, any, estil, moviment, museu on es troba...). Redacta un text breu que s’adjunta a la foto per a l’exposició. Pel que fa a llengua i literatura, es realitza un taller que consisteix a redactar contes, textos teatrals, poemes... a partir dels quadres que els alumnes hagen recreat.
Al l’institut hi ha una exposició de fotografies de totes les recreacions fetes. Aquesta activitat esdevé inoblidable per a tots els implicats que treballem per una escola pública, de qualitat i en valencià. El professorat valora molt positiva la seua realització perquè permet múltiples possibilitats didàctiques. És un exemple de la importància de dur a cap treballs interdisciplinars, on predomina el rigor i la creativitat. Per això animem la resta de centres que duguen iniciatives com aquestes. L’art en primera persona és un recurs útil i didàctic per a donar a conéixer les obres més importants de la història de l’art universal. Malgrat les retallades en educació, hem crescut en imaginació. El poder de la imaginació és infinit.