A dia de hui i després de poc més d’un any, Algemesí al Debat ha sabut consolidar-se al nostre poble. És cert també, que encara queda molt de treball per davant i no tots els algemesinencs i algemesinenques coneixen aquesta iniciativa que ha estat donant que parlar entre partits polítics, associacions, mitjans de comunicació i d’altres persones desvinculades d’aquests tres elements.
Però, després d’aquest temps transcorregut, quin és el balanç respecte a l'objectiu principal?S’ha aconseguit combatre l’apatia política entre els més joves? Les dades de què disposem per a respondre la pregunta són escasses, però, jutgeu per vosaltres mateixa. A les xarxes socials, Algemesí al Debat s’ha consolidat com a uns dels referents d’informació/política. Al Facebook, supera en “likes” (563) a partits polítics i altres canals d’informació com Algemesí Info o La Veu d’Algemesí. Al twitter, amb més de 970 seguidors, és la primera referència d’informació política, així com al Tuenti on s’ha superat el límit d’amistats (1000) i on la informació s’ha encarat a un sector de gent més jove. A més, al canal de YouTube, s’han superat les 7300 visites gràcies a fragments de debats que es pugen a la xarxa, però principalment al reportatge “RTVV es Tanca” que ha tingut bona acollida amb més de 1700 reproduccions i dues presentacions amb actes públics.
Però, més enllà de les xarxes socials, que més ha aconseguit Algemesí al Debat en aquest any per a combatre l’apatia política? Està clar que, si considerem l’apatia com a una forma de desvinculació, podem trobar la solució al seu antònim: PARTICIPACIÓ. Per això, Algemesí al Debat ha plantejat una nova forma de fer política, molt lluny de la política tradicional. El debat entre ponents i assistents és la senya d’identitat d’aquesta plataforma que ha aconseguit omplir la sala del Casino Lliberal en repetides ocasions, en un exercici de democràcia participativa, on qualsevol ha pogut opinar o proposar idees al voltant d’un tema que en la major part dels casos ha sigut elegit pèls propis seguidors de les xarxes socials. Tota una lluita per incitar a la participació que es considera la clau per a combatre l’apatia política i la perillositat de perdre el significat de la democràcia, eixe en el que tots els ciutadans i ciutadanes han de tenir poder i en última instància, poder influir en la presa de decisions.
I ara què? Cap on va Algemesí al Debat? Un dels objectius fixats per a aquest any ha sigut el d’expandir la idea “al Debat” a altres poblacions. Després de la presentació del reportatge “RTVV es Tanca” a la Universitat Politècnica de Gandia - de la mà d’ Albert Sanz – s’ha estat treballant per a exportar aquest model al campus universitari. També sembla que a altre pobles la idea a calat i està agradant, havent contactat amb algunes persones que s’han interessat i han preguntat per a posar-se mans a l’obra en les seues respectives poblacions.
Per altra banda, els debats continuaran com fins al moment. El pròxim serà el 4 d’Abril i més avant, hi ha intenció de fer un altre en Maig, abans de les eleccions europees. Malgrat això, tot pareix indicar que a finals d’aquest mes de Març tindrem una altra presentació del reportatge “RTVV es Tanca” al campus de Tarongers, de la Universitat de València, on també s’explicarà en què consisteix la plataforma per tal d’incitar i d’animar als estudiants a expandir el model “al Debat”. Que ens oferirà 2014?
Alexis Lara