Hui arriva a Montserrat 'Drama Around', de la mà de Valencia Percusion Academy Ensemble

Martes, 24 de julio de 2018 | e6d.es
• Amb la direcció artística de Victor Segura Raga
._000462
 
Dimarts 24 de juliol | Drama Around
Valencia Percusion Academy
Victor Segura Raga, director artístic

 

VPA Ensemble desenvolupa la seua tasca de difusió del repertori per a ensemble de percussió, principalment, a la Comunitat Valenciana, on ha actuat en diferents esdeveniments com el Festival SoXXI (del qual és el grup resident), el Festival d’Estiu deMontesa, Llanera de Ranes, la Setmana Internacional de Música de Cambra de Montserrat, la Font de la Figuera, els Concerts de Mitjanit de Xàtiva, l’Àgora Actual Percussió de Xàbia, entred’altres. A més, ha participat en importants projectes com el Festival Jove de Badajoz o l’estrena a Madrid de l’obra Inuik Suite de J. L. Adamns, amb la JONDE i Neopercussió, al Centre d’Art Reina Sofia.
VPA Ensemble ha treballat amb figures destacades del panorama musical nacional i internacional, com són Jean Geoffroy, Juanjo Guillem, Christian Dierstein, Pedro Carneiro, Beñat Arrieta o Jesús Torres, amb els quals ha interpretat la gran música de cambra del repertori de percussió dels grans autors contemporanis nacionals i internacionals: José Manuel López-López, Jesús Torres, Maki Ishii, Iannis Xenakis, Steve Reich, John Cage, Toru Takemitsu, Edgard Varèse...
Està format per professors i alumnes del curs permanent del centre d’estudis de percussió Valencia Percussion Academy. Professors d’alt nivell i amb una llarga trajectòria pedagògica i concertística. Els alumnes són joves professionals en fase de grau i postgrau, que cursen estudis de perfeccionament i que formen part de les
principals agrupacions joves com la Jove Orquestra de la Generalitat Valenciana (JORVAL), la Jove Orquestra Nacional d’Espanya (JONDE), la Banda Federal de la
Comunitat Valenciana, la Jove Orquestra i Cor de la Comunitat de Madrid (JORCAM), l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València (OFUV) i la Jove Orquestra Gustav Mahler, entre d’altres. Són col•laboradors habituals de les principals orquestres del país, com ara l’orquestra d’RTVE, l’Orquestra d’Extremadura, l’Orquestra de València i l’Orquestra del Principat d’Astúries.


Drama Around
Victor Segura Raga, director artístico
Actualment és timbal solista de l’Orquestra d’Extremadura (OEX), codirector i professor del curs anual «València Percussion Academy» i membre de VPA Ensemble de percussió. Des de setembre de 2018 serà el cap del departament de Percussió de l’Escola Superior de Música d’Extremadura, al costat de Joan Soriano i Nuno Aroso.
Va guanyar el concurs Joves Intèrprets de l’entitat financera Ibercaja i ha fet recitals a Alzira, Saragossa, al Palau de la Música de València, Bunyol, Madrid, Montserrat (València), Festival SoXXI (Canals), al Festival Jove de Badajoz, concerts de cambra de l’OEX i en el VI Cicle de Música Actual de Badajoz. Ha estrenat obres de
J. I. de la Peña, M. J. Fontán, S. Rojo, J. M. Campos, F. Lara... Cal destacar-ne el ballet Càstor i Pòl•lux, del compositor Santiago Lanchares, amb la pianista Beatriz González.
Amb l’OEX ha tocat el concert per a percussió i orquestra Veni, veni Emmanuel, de J. MacMillan; el concert per a dos percussionistes i dos pianos de B. Bartok; i ha estrenat a Espanya, també amb la mateixa formació, Spices, Perfums, Toxins!, un concert per a dos percussionistes i orquestra d’A. Dorman. Com a músic d’orquestra ha sigut membre de la JONDE i col•labora des de molt jove amb gran part de les orquestres espanyoles: ONE, ORTVE, OS Madrid, OS Galícia, OSP Astúries, OBC, OS Navarra, OC Madrid, OF Gran Canària… Com a timbaler ha assistit la Bilbo OS, OS de Castella i Lleó, l’OBC i l’Òpera Estatal de Baviera, a Munic.
Sempre lligat a la música de cambra, ha sigut membre de Neopercusión, Spanish Percusion Group i Sonido Extremo. I ha actuat en els festivals més importants del panorama espanyol, com ara el Festival d’Alacant, la Quinzena Donostiarra, a Santander, Mallorca, Lisboa, Segòvia, el Festival Internacional de Teatre de Mèrida, a Ribargorça, en la Convenció Nacional de Mallorca, el Percufest, el Cicle de Música Actual de Badajoz, el Festival Ibèric de Música… i un llarg etcètera.
Ha sigut codirector i professor durant 5 anys de SPG Estudi, a Granada, i ha impartit cursos de perfeccionament a Alzira, Bunyol, Benigànim, la Universitat de Teatre i Música de Munic, Sevilla, Granada, Insound Mallets Academy,
Albolote (Granada), Universitat d’Augsburg (Alemanya), OJEX, JORCAM, Manzanares, Musikene, Merza 2017, Villafranca de los Barros, Consuegra… Víctor Segura col•labora estretament amb Morgan Mallets i Zildjian España.

Egungun (2006-2007)
Escrita per a Kimbala Percussion Group i estrenada a València (2006), Egungun és una obra de sonoritat aterridora que ens arrossega a un exorcisme de luminescència convulsa. Els espectres sonors d’exquisida factura compositiva tracen els relleus expressius d’un ritu intens, multi i microsensorial.
Des de la seua arrelada implicació religiosa afrocubana, Aguirre revisita el complex itinerari estètic de clàssics contemporanis com E. Varesa, G. Ligeti, I. Xenakis o H. Lacheman, per a descobrir un nou espai compositiu, que absorbeix cada un dels elements o recursos sonors que troba al seu abast i reinventa la seua visió personal cosmològica i multicultural del món afrocubà, convertida per si mateix en estil compositiu de trajectòria excepcional.

Okho (1989)
Estrenada el 20 de octubre de 1989 a París, en el Festival de Tardor, pel trio Le Cercle (Willy Coquillat, Jean-Pierre Drouet i Gaston Sylvestre) a propòsit del bicentenari de la Revolució Francesa. Okho és una obra composta per a tres djembés, tambors ressonants de l’Àfrica occidental. Rítmicament, l’obra és un estudi en la repetició i els camins diferents de com la irregularitat pot ser presentada.
Construït a la manera mosaica en sis blocs, les seccions són distingides pel ritme i la textura rítmica. En l’obertura destaca un pols estable i diverses permutacions en les quals els intèrprets hi entren u darrere l’altre. Una textura menys concentrada rítmica és presentada en la primera part, després de molt de canvi, se cedeix el pas a un tercer element.

Tríptico (2018)
Composta per Javier Martínez Campos l’any 2018, Tríptico és una obra en tres moviments per a tres percussionistes, encàrrec de Víctor Segura i dedicada a ell mateix i a VPA Ensemble. En concert, els moviments es poden interpretar en conjunt, com si es tractara d’una suite, o en peces soltes i independents unes de les altres. Els tres moviments serviran de preludi a les obres de Xenakis, ja que estan basats en les seues obres. La construcció del material intervàlic global està basat en el nom del mateix Xenakis: xE (mi), nA (la), kiS (mi b).

Persephassa (1969)
És el primer dels treballs innovadors i ambiciosos de Xenakis per al conjunt de percussió. El títol es refereix a la deessa Persèfone, la personificació de les forces tel•lúriques i de les transmutacions de la vida. La peça fou encarregada per al primer Festival de Shiraz (organitzat per l’emperadriu de l’Iran), que es va celebrar a l’històric
desert de Persèpolis, un escenari impressionant i totalment apropiat per a una obra tan poderosa.
L’extrema dificultat estructural de l’obra i l’enorme físic que demanda el compositor a l’intèrpret impossibilita l’execució amb garanties reals de la peça. La versió única
de Valencia Percussion Academy, a través de l’ús de les tecnologies disponibles actualment, busca transmetre tota l’energia musical i dramatisme que després
l’escriptura. Per això, Valencia Percussion Academy ha fet una profunda selecció de materials, una curosa producció d’àudio, que no deixarà indiferent cap espectador del concert, que viurà, de segur, una experiència sònica impressionant i única.

Drama Around
Drama Around és un concert visceral, estremidor, tràgic i sobrecollidor. Valencia Percussion Academy, a través d’una cuidada posada en escena, en un espectacle d’una intensa hora i quart en què les peces se succeeixen sense solució de continuïtat, dóna compte de les possibilitats sonores i dramàtiques de l’instrument, la veu, el gest...
L’energia continguda, l’energia desbordada... Les textures més exquisides i les sonoritats més salvatges i retronants.
Per a aquest concert, Valencia Percussion Academy ha escollit obres d’Aguirre, Xenakis i Javier Martínez Campos. Obres allunyades en el temps entre si, però amb un nexe principal, el drama. Una experiència commovedora, poètica, carregada d’emoció, que remourà les consciències i els conceptes a priori dels assistents sobre els límits de l’art.

Drama Around
Valencia Percussion Academy: Víctor Segura, Joan Soriano, Oscar Martí, Andreu Queralt, Miguel Ángel Real i Borja Donet
Electrònica i difusió sonora: Javi Mollà


PROGRAMA

Egungun, 12’ LOUIS AGUIRRE
Sextet de percussió i textos d’antics resos ioruba

*Tríptico, 5’ JAVIER MARTÍNEZ CAMPOS
Preludis núm. 1 i 2 per a trio de percussió

Okho, 13’ IANNIS XENAKIS
Trio de djembés i un tambor no occidental

*Tríptico, 3’ JAVIER MARTÍNEZ CAMPOS
Preludi núm. 3 per a trio de percussió

Persephassa, 25’ IANNIS XENAKIS
Sextet de percussió i tractament electrònic

*Estrena absoluta