._000500
._000246
Convertir l’administració local en un espai totalment transparent i accessible, responsable i compromés amb el dret a la informació del ciutadà, facilitant el control per part de la població de la gestió dels recursos municipals és un dels principals reptes que assumeix l'administració pública en l'actualitat, en base a la normativa vigent. Este és l’objectiu principal que ha motivat la posada en marxa del nou portal de transparència i el visor pressupostari de l’Ajuntament de Sueca, que s’ha presentant este migdia davant dels mitjans de comunicació.
“El govern obert necessita de noves ferramentes per transformar i millorar la informació pública, fent-la més accessible, comprensible i intel·ligible als ulls dels veïns del municipi, facilitant-los una recerca senzilla i intuïtiva i és en això en què venim treballant”, ha explicat l’alcaldessa de Sueca, Raquel Tamarit. La primera autoritat municipal s'ha referit també a la complexitat que suposa fer públic tot el volum de documentació que es maneja des de l'Ajuntament. “Cal tenir sempre present que este portal no és estàtic, sinó dinàmic, i que no s'actualitza amb un botó automàtic, darrere hi ha tot un equip humà que s'encarregarà de processar la informació i del manteniment de la ferramenta” ha afegit.
“El més complicat ha estat alimentar-lo i nodrir-lo de contingut perquè, a més, això haurà de tenir una continuïtat en el temps. La ferramenta és nova per a tots, per als veïns i també per als tècnics municipals i els regidors, que assumim esta nova competència i ens encarregarem de posar-la al dia periòdicament. Ha estat una tasca feixuga aprendre’n i també ho estarà mantenir-lo; l’esforç, però, esperem que siga compensat amb la resposta i l'interés de la ciutadania” ha afegit el titular de Transparència, Participació Ciutadana i Noves tecnologies, Xavier Masó.
El portal s’allotja a la pròpia web municipal www.sueca.es, sense necessitat de descarregar cap aplicació addicional, i també es pot accedir a ell des de l'adreça www.governobert.sueca.es. En el disseny s’han prioritzat la fàcil localització del contingut i l’accessibilitat. Navegant, només, a través d'una sola pantalla es podrà conèixer la despesa per habitant en les principals àrees municipals.
La plataforma serà, a més, una finestra oberta per conéixer algunes de les qüestions bàsiques de transparència com ara els sous, la trajectòria professional o la declaració de béns dels càrrecs electes.
També es podrà obtenir informació sobre els contractes i els convenis subscrits amb empreses i les subvencions i ajudes assignades al consistori, així com altres dades d'interés general. Com també, el portal posarà a disposició del ciutadà el catàleg complet de la normativa i els reglaments municipals. Entre les aplicacions més curioses de la nova ferramenta, hi ha també una calculadora pressupostària que permetrà al ciutadà, entre d'altres, conéixer l'import de la seua contribució.
Pel que fa al visor de pressupostos, hi ha un il·lustratiu gràfic on es desglossa el pressupost municipal d’una manera molt visual. En este sentit, es pot consultar, d'una banda, els ingressos exactes provinents dels passius financers, impostos directes, taxes públiques i transferències corrents; i d'altra banda, la despesa destinada a remuneracions de personal, despeses corrents de béns i serveis, transferències, inversions, passius i despeses financeres. Alhora, el gràfic detalla la distribució econòmica de cadascun d'estos capítols bé per política de despesa o programa, o bé per àrea econòmica. I tot açò sense haver de dedicar excessiu temps a totes estes consultes.
Els ciutadans poden fer també qualsevol aportació, preguntar, suggerir o sol·licitar la informació que consideren al govern municipal a través del nou portal. Es tracta d’aprofitar la nova ferramenta per tal de fomentar la comunicació directa entre el consistori i la ciutadania per aconseguir un nou model de gestió municipal eficaç, productiu i pròxim als veïns.
Ajuntament de Sueca