La regidoria de festes de Carcaixent, obri el procés per a conformar unes festes " de tots i per a tots"

Martes, 29 de septiembre de 2015 | e6d.es
• Rosa Nicolau: "Apostem per una Comissió de Festes un òrgan integrador, plural, inclusiu i respectuós amb tots els col•lectius que estiguen disposats a participar"

._000368
Transcripció de la intervenció de Rosa Nicolau, regidora de festes de Carcaixent, al acte públic d'anit:
Bona vesprada a tots i totes, Hem convocat este acte públic per parlar de les Festes de Carcaixent, per
contar-vos el que hem fet en matèria d’organització, programa d’activitat i pressupost. Però també per escoltar-vos, en un acte obert i participatiu, tal i com ha dit fa un moment Natxo Escandell, regidor de Joventut i Participació Ciutadana. Com sabeu, després de prendre possessió, el Govern Municipal de Compromís va haver de posar-se ràpidament a la feina en matèria de festes.
Es tractava de muntar una programació que incorporara, en la mesura de les possibilitats, algunes de les característiques del model de festes al que nosaltres aspirem. I ho havíem de fer tenint en compte
 
- Els recursos disponibles (el pressupost)
- El temps disponible (tres mesos, amb el mes d’agost pel mig)


Per a nosaltres, un element bàsic en el model de festes a implantar és la participació a tots els nivells. Participació en general, participació en disseny i organització, i participació en les activitats programades.
Per això fa temps que apostem per una Comissió de Festes un òrgan integrador, plural, inclusiu i respectuós amb tots els col·lectius i associacions del poble que estiguen disposats a participar i oberts a que
aporten el seu granet d’arena.
Evidentment muntar este òrgan i que estiga operatiu per a la programació del 2015 era impossible. Imagine que això tots ho tenim clar. Nosaltres almenys sí, i el nostre plantejament és encetar el procés per a la seua constitució a partir del 17 d’octubre, de cara a les festes Majors del 2016 i, perquè no, per a altres activitats festeres que pogueren tindre lloc abans.
En este sentit, aprofite l’ocasió per convidar-vos a formar part d’esta comissió o junta, i que participeu i col·laboreu per a que cada vegada més les festes locals siguen les festes de tots i per a tots .
Tenint clar que el tema de la Comissió de Festes enguany era inviable, ens hem dedicat a organitzar unes festes amb les limitacions que ja he dit abans (pressupost i calendari), i intentant incorporar a l’organització i a la programació elements que considerem importants, com ara la ja comentada participació, i altres com la seguretat, el compliment de la legalitat, així com també la transparència a l’hora de prendre decisions.
Aspectes que trobàvem a faltar en edicions anteriors i que considerem fonamentals per al model de festes al que aspirem. Són elements importants, que ja enguany d’alguna manera hem anat incorporant, i que progressivament han d’estar presents en l’organització de les Festes de Carcaixent.
Mentrestant, hem anat fent, i seguirem fent per tal que en el 2016 des de l’ajuntament i comptant amb una àmplia col·laboració, Carcaixent millore realment la seua oferta festiva.
 - Pressupost
- Participació ciutadana
- Complimentant de la legalitat
- Transparència
Si em permeteu explicaré un poc millor cadascun dels punts.

Pressupost

La limitació pressupostària és un element fonamental a l’hora de valorar la programació preparada: aproximadament uns 95.000 €, una quantitat més bé reduïda, amb la que afrontar la contractació de les actuacions, però també part de la infraestructura necessària per dur a terme algunes de les actuacions com l’orquestra o la discomòbil.
És el pressupost que tenim (amb un pressupost prorrogat) que hem tractat de respectar, per no deixar a cap proveïdor sense pagar o agafar diners del pressupost de l’any que ve.
Volem ser rigorosos amb la gestió dels diners de tots i, per tant, d’estalviar. Però volem mantenir una oferta digna per a la setmana de festes. I ahí és on ja hem introduït alguna novetat: combinar la programació contractada amb programació a cost zero gràcies a la participació de voluntaris locals, en una proposta que estem convençuts tindrà molt bona acceptació per la ciutadania.
En concret, els dies 13 i 14 d’octubre hem preparat el que hem anomenat “Nits de Patrimoni”, com activitat diferent, de caràcter lúdic, per passar unes hores gaudint del Patrimoni Local. Durant aquesta nit estaran visitables edificis com El Palau de la Marquesa, l’Hort de Carreres, Asil, Església de l’Assumpció o la Casa Ribera, edificis que estem cansats de veure però sobre els quals desconeixem la seua història o detalls interessants. Una activitat festera, però també una aposta per posar en valor el Patrimoni Local, que és ampli i ric.Com he dit, els recursos disponibles són escassos, i amb això el marge per a contractar és reduït.

Evidentment hi havia altres possibilitats, com ara programar, com fan en altres pobles, activitats de pagament. Enguany esta possibilitat no l’hem contemplada, i en el futur, és un tema de debat, si es vol, en eixa Comissió Festera a crear.

Participació.

Un altre punt bàsic del model de festes al qual aspirem és la participació ciutadana i dels col·lectius i associacions locals. S’han mantés reunions amb molts d’ells, tant dels que participen en festes com fora d’elles en altres actes festius. La participació dels col·lectius ha sigut molt ampla fins ara i creguem que així deu de ser. No obstant, calia tindre contacte per tal de conèixer el funcionament que havien tingut fins el moment, vore les propostes per a les festes locals. Però especialment contar-los el que volem per a un futur, animant-los a participar en la Comissió de Festes que volem posar en marxa.
Malgrat l’escàs temps disponible, hem tractat de donar espai a col·lectius que fins ara no tenien un lloc dins de les festes i que mostraven el seu interès en participar. És el cas dels grups locals de rock o els dj’s locals. Hem encetat el camí, i s’han incorporat a la programació, a través de la Nit de Rock, creada a partir de la borsa de grups locals, i en algunes de les discomòbils. Veïns de Carcaixent que fins ara no comptaven en la
programació, i que enguany ens mostraran el seu saber fer en les activitats que vos he dit.
Per contra, he de dir igualment, que alguns col·lectius que fins ara participaven a les festes han vist reduïda la seua activitat o fins i tot traslladada fora de les dies de festes locals.
Entenem que les festes locals tenen un espai en el temps relativament reduït, que cal donar de contingut la resta de l’any, i que cal optimitzar els recursos disponibles. Per això hem apostat, sempre buscant el consens, per traslladar alguns actes a altres caps de setmana. És el cas, per exemple del Mig Any Faller, celebrat enguany en setembre, o la Trobada de Balls i Danses Tradicionals. O grups com Emsembla.

Seguretat.

Un altre aspecte que per a nosaltres és fonamental és que qualsevol activitat siga segura, especialment si en ella hi ha participació ciutadana. Per això hem treballat en possibilitar les condicions mínimes de seguretat que marca la legislació, i reduir al màxim els riscos per a la població. En este tema és molt important la coordinació de totes aquelles persones que durant les festes vetllen per a que els actes transcórreguen sense incidents: Policia local, Guàrdia Civil o Protecció Civil. Però també dels funcionaris i treballadors municipals, que també contribueixen per a que els actes segueixen les mesures de seguretat recomanades per a cada cas (assegurances, muntatges, disponibilitat de persones...) La seguretat és un tema important, i perquè no dir-ho polèmic, que ha donat peu a molts comentaris i interpretacions.
Un exemple clar ha sigut, millor dit és, el de la Descoberta. acte que organitza la Confraria de la Mare de Déu d’Aigües Vives i no l’Ajuntament.
S’ha dit que si no es fa i moltes altres coses. El primer que cal deixar clar és que es farà com fins ara i segons han previst els seus organitzadors. La novetat estarà en que el Castell de Focs d’Artifici que habitualment es disparava en la Plaça Major, enguany es trasllada a la prolongació del Passeig, com la resta de focs d’artifici. El Castell SÍ que es fa i es dispararà abans de l’espectacle programat per a eixe dia al Parc Navarro Daràs.
Perquè este canvi? El canvi s’ha acordat junt amb els responsables de la Confraria, en compliment de la normativa, per garantir la seguretat de les persones, i per protegir el patrimoni.
El Reial Decret 563 de 7 de maig de 2010 especifica una sèrie de normes que la ubicació del castell a la plaça no respecta; i per seguretat es decideix que cal una nova ubicació. A més a més, l’església està patint el pas dels anys i també es veu afectada amb la utilització tan a prop de determinat material pirotècnic. És per estes raons que s’ha acordat amb els organitzadors de la Descoberta traslladar la disparà del Castell a un altre lloc.
Sabem que alguns els canvis resulten difícils d’entendre, sobretot perquè fins ara s’havia fet sempre a la Plaça Major. No obstant, hem de dir que la normativa fa anys que està en vigor i no es complia. Nosaltres hem de ser coherents, però sobretot responsables dels actes que organitzem. I així mateix ho entenen també aquells que es dediquen a la seguretat, com també els organitzadors de la Descoberta.
Un altre tema “especial” és el de les discomòbils. L’objectiu és possibilitar la diversió al voltant de la música, sense que es produisca un consum abusiu d’alcohol.
Hem apostat per reduir els punts de venda de begudes, així com posar-les un poc més separades de la zona de ball. Ho hem fet a través del plec de condicions, exigint els requisits que es demanen als professionals en qualsevol altre lloc: que siguen empreses del sector amb llicència d’activitat, que siguen professionals del sector, coneixedors de la normativa a seguir per a la venda d’alcohol.
Sabem que és un tema molt complex, i de difícil solució. El nostre objectiu és intentar minorar progressivament el consum abusiu d’alcohol i les seues conseqüències. D’alguna manera és la nostra responsabilitat. Però sense oblidar la responsabilitat dels consumidors, i en molts casos dels
familiars (pares, tutors ...) que consenteixen o permeten certes conductes, que en determinades edats i a determinades hores del dia, són incomprensibles.
Este és un dels temes difícils a abordar en la futura Comissió de Festes que volem enllestir, per buscar punts d’encontre per donar solucions consensuades a estes activitats.

Transparència

Ja hem comentat dos dels eixos bàsics que volem incloure en el nostre model de festes: participació i seguretat. A més a més, hi ha un altre que considerem que ha de ser primordial i que ja hem posat en funcionament per a aquest any: la transparència. Així, hem introduït alguns canvis en el model de contractació, buscant sempre processos més transparents i clars. No ha estat fàcil canviar el model.
La contractació d’activitats festeres (espectacles, pirotècnia ...) demana la participació de tècnics – funcionaris especialitzats en la matèria- que l’Ajuntament no disposa. Per exemple, per valorar, en casos de concursos, característiques de productes. Així i tot, hem optat per allò que veníem anunciant, i la major part de les contractacions s’han fet per invitació demanant una sèrie de requisits, i amb la presentació de diversos pressuposts. Com per exemple, la contractació de la pirotècnia, les discomòbils, o el llibre de festes. I en parlar de transparència he d’insistir en el fet que este acte en si mateix forma part del nostre compromís per donar exemple. Ja que he parlat del llibre de festes, també cal contar-vos el nou format de
llibre i les decisions presses al respecte. Nosaltres considerem que el Llibre de Festes ha de tindre un nivell mínim. Perquè és el lloc on està la programació, però es també un llibre amb una sèries de materials bibliogràfics d’interès, que cal cuidar. En definitiva éssegurament l’únic llibre que entra en totes les cases de Carcaixent. I que cal cuidar-lo.
Altres temes: llibre de festes, concurs fotogràfic Fer un llibre de festes requereix un pressupost i un temps mínim que, com ja he dit abans, enguany no teníem.
Però no hem volgut renunciar a la seua publicació. S’ha fet, però amb un format i continguts diferents. I això sense renunciar a oferir l’any que ve un producte diferent, interessant i digne.
Mentrestant, i per tal de no perdre el material que ha arribat a l’ajuntament (col·laboracions, estudis ...) i donar continuïtat a esta participació, hem obert un espai a la nova pàgina web que en uns dies estarà en funcionament. En el llibre de festes està explicat este nou espai i a través d’un codi QR es podrà accedir al lloc virtual on trobarem les col·laboracions, com el llibre de festes en digital o altres continguts que anirem donant a conèixer en la mesura que estiguin preparats.
Sabem que no tots tenen accés a internet, però si majoritàriament una part de la societat, i en general a quasi totes les famílies tenen mòbils amb connexió o familiars que podran descarregar el document per a poder oferir-lo a tots aquells els quals l’accés a la xarxa li resulte un poc més dificultós. I en tot cas, oferir el servei i accés a internet que tenim a la Biblioteca Pública.
La nostra intenció, dins l’espai web de Festes, és conservar i ampliar diferents apartats, com per exemple una galeria fotogràfica, recuperació de Llibres Festes antics, etc. consultable per a tota la població. En este sentit, hem preparat un concurs fotogràfic, les bases del qual les teniu al llibre de festes i que esperem es puga servir de base com a galeria fotogràfica i també per guardar en arxiu una memòria visual de les nostres festes. El regidor de joventut i participació, Natxo Escandell, ens podrà explicar un poc més del concurs.
Enguany en poc més de tres mesos hem tingut que preparar, programar i tindre a punt unes festes en les que participa molta gent i que a més a més, aquest any tenen fins a 5 dies seguits de festa. Són molts dies festius seguits, del 8 al 12 d’octubre, que s’han omplit de contingut esperant arribar a la major part de la població. Les festes les donarem per finalitzades el dia 16 d’octubre, per tant no s’ha programat el cap de setmana.
No obstant, i a continuació de la programació festiva, teniu els actes que han preparat l’Associació Municipal d’Agermanament de Carcaixent (AMAC), sent la Signatura d’Agermanament amb Eeklo el dissabte 17 d’octubre a l’Auditori de les Dominiques, acte que vos convidem a participar. També convidar-vos el 9 d’octubre, a l’Acte Cívic que volem obrir a la participació ciutadana i que convidem a tots el col·lectius, associacions i als veïns en general a participar activament, formant part de la Processó Cívica i posterior acte davant l’estàtua del Rei en Jaume. Ens agradaria que fora un acte inclusiu, en el que tots ens sentirem partícips d’allò que celebrem i poder entre tots fer una dia en què tots compartim la mateixa cosa.
Han quedat moltes propostes damunt la taula que, per pressupost o per falta de temps, no hem pogut dur a terme, propostes que tractarem de consensuar per a l’any que ve. Esta manera de treballar que hem encetat volem que obriga el camí cap a una comissió de festes que, com he dit al principi, estem representats tots i totes les persones que vulguen formar part.
Per finalitzar, donar-vos les gràcies a tots per participar, este acte obri les portes al que volem per a un futur. Unes festes participatives, obertes a la ciutadania i on s’escolte la veu del veïns i Veïnes de la nostra ciutat. Espere que disfruteu plenament de les festes, com sabeu ens vorem pel carrer i en els actes i espere seguir contant amb la vostra participació els propers anys.
Bona nit i bones festes!
Ajuntament de Carcaixent