LA UNIÓ Llauradors desitja traslladar un missatge de tranquil•litat als productors de caqui i els aconsella que no es precipiten a l'hora de vendre la seua collita perquè “detecta pressions per a comprar la fruita quasi regalada i fer negoci a costa de l'esforç del llaurador”.
LA UNIÓ alerta d'una possible campanya orquestrada basada en el negativisme per a ficar por al productor a fi de fer descendir la cotització del caqui. “No hi ha dia en què no hi haja opinions interessades relacionades amb els baixos preus i que destaquen la part més negativa del cultiu, no se sent una altra cosa en els bars”, assenyala Eduard Esparza, responsable del caqui de LA UNIÓ. En aquest sentit s'ha arribat a donar com a habitual l'arrencada de plantacions, “quan només ha sigut una única parcel•la en tota la Ribera doblegada amb caquis i cítrics i el propietari dels quals ha decidit quedar-se amb els últims, però no és la tònica ni molt menys en la comarca”.
LA UNIÓ indica que és cert que en aquests moments la rendibilitat del cultiu no és la mateixa que fa uns anys, quan la producció era molt menor, però considera que té un futur prometedor per davant si no s'obstinen alguns en el contrari. “A l'amenaça d'una major producció -encara que tot sembla indicar en una estabilització-, els conflictes internacionals polítics que limiten les exportacions cap a mercats de gran potencial com el rus, hem de sumar ara enemics interns”, assegura Esparza qui “considera que tracten de destruir la rendibilitat del caqui i que al final passe com amb els cítrics, on vam haver de regalar la nostra producció perquè uns altres feren negocis perfectes sense risc algun”.
En la primera part de la campanya els resultats no han sigut tan negatius com s'augurava. Si bé els preus no van ser tan bons com en la passada campanya, amb una mitjana de 0,30 euros/kg, les xifres d'exportació han sigut importants. Tradicionalment a més, l'última setmana d'octubre i primeres de novembre, que és quan major acumulació de producció existeix, el preu que percep el productor sol situar-se més baix. Posteriorment, conforme avança la campanya i s'acosta el Nadal, els preus es recuperen i solen corregir-se en moltes ocasions les liquidacions finals. “Tot sembla indicar que l'última part de la campanya, si no ens la carreguem nosaltres, serà molt millor i els preus es recuperaran de no succeir res estrany o algun problema climatològic”, opina Esparza.
LA UNIÓ creu també que el futur del cultiu del caqui passa per la concentració de l'oferta i no per disgregar-la com pretenen alguns, de tal manera que siga el sector productor qui tinga el control. Així mateix també cal seguir donant prestigi a la marca PERSIMON perquè el consumidor ho relacione amb qualitat de producte i sobretot reforçar la figura de la DO Kaki de la Ribera del Xúquer i no perdre temps i esforços en aventures que en els últims temps han demostrat el seu més absolut fracàs.
El responsable del caqui de LA UNIÓ considera que és important associar-se per a defensar millor el producte comercialment i també si és possible inscriure la producció en una marca de qualitat com la DO que ofereix un posicionament en el mercat.
LA UNIÓ