| Edició núm. | Any: 13 | Notícies: | Fotografies: | Comentaris d'usuaris:

 29/07/2019

POBLACIONS » Alzira » Arts plàstiques » Cultura

L'artista d'Alzira Jorge Peris exposa una de les 18 peces per a analitzar l'ADN de l'art contemporani de la Comunitat Valenciana

L'exposició és un reflex de l'heterogeneïtat i el dinamisme que caracteritzen la nostra escena creativa

._000606 

._000694
El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana presenta al Centre Cultural Las Cigarreras les últimes adquisicions de la Col·lecció d'Art Contemporani de la Generalitat Valenciana, un conjunt de 18 obres procedents de diferents línies generacionals i reflex de l'heterogeneïtat i el dinamisme que caracteritzen l'escena creativa de la Comunitat.
La secretària autonòmica de Cultura i Esport, Raquel Tamarit, acompanyada pel director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, José Luis Pérez Pont, ha presentat la mostra junt amb la comissària de l'exposició, Lidia Tormo Costabella.
Raquel Tamarit ha destacat la importància d'aquesta col·lecció que "permet impulsar i dinamitzar el sector cultural valencià, i que dona suport als creadors actuals, per mitjà de la compra pública". Tamarit ha reconegut "la tasca que fa el Consorci de Museus de vertebració del territori portant aquesta col·lecció per diferents poblacions, divulgant l'obra dels artistes i permetent que alacantins, castellonencs i valencians la senten com a pròpia, per a garantir l'accés a la cultura de tota la ciutadania".
El director del Consorci de Museus ha explicat que "aquesta col·lecció constitueix una eina per a acostar els nous llenguatges contemporanis a la ciutadania, alhora que es genera un patrimoni que permetrà deixar un llegat i una narració historicoartística de la creació actual per al futur".
En 2017, la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, en el marc del Pla incentiu del patrimoni artístic valencià, va posar en marxa una línia d'adquisició d'obres d'art amb el doble propòsit de dinamitzar el mercat artístic contemporani al mateix temps que reunir un conjunt d'obres representatives de l'estat actual de la creació artística a la nostra comunitat.
En aquesta exposició es presenten les obres adquirides l'any 2018. Els i les artistes seleccionats són nascuts o residents a la Comunitat Valenciana. Així, cinc són alacantins, quatre castellonencs i sis valencians, a més d'altres tres nascuts en altres llocs de l'Estat espanyol però residents a la Comunitat Valenciana.
L'exposició presenta una gran diversitat generacional en què observar l'obra d'artistes joves junt amb creadors de mitja i llarga trajectòria, així com diferents temàtiques i estètiques diverses. Des de l'art en xarxa de Clara Boj i Diego Díaz (Múrcia, 1975) i Daniel García Andújar (Almoradí, 1966), passant per les creacions de videoart de Pau Pascual (Alcoi, 1976), Marta Negre (l'Alcora, 1981) i Pedro Ortuño (València, 1966); el treball fotogràfic de Cristina de Middel (Alacant, 1975) i Vicente Tirado (Castelló, 1967), o les instal·lacions de Rossell Messeguer (Orihuela, 1976), Jorge Peris (Alzira, 1969), José Maldonado (Madrid, 1962), Rossana Zaera (Castelló, 1959) o Altea Grau (Castelló, 1985), vinculada aquesta última també al gravat.
L'obra de Joan Cardells (València, 1948) explora la relació entre el dibuix i l'escultura, mentre que Fuencisla Francés (Segòvia, 1944) es val del 'collage' per a reflexionar sobre la creativitat destruïda. La 'performance' i l'art d'acció entren en la Col·lecció d'Art Contemporani de la Generalitat Valenciana per mitjà de les obres de Lucía Peiró (Benigànim, 1967) i l'escriptura sonora de Bartolomé Ferrando (València, 1966). El treball de Lorena Amorós (Villena, 1974) reflexiona sobre els límits de la construcció teatral.
Diferents temàtiques com la memòria, de vegades des d'una faceta més reivindicativa i en altres més poètica, el qüestionament de la realitat per mitjà d'Internet o mitjançant la fotografia o qüestions ecològiques travessen aquest conjunt artístic. Entre les adquisicions destaca així mateix la pintura de Juan Olivares (Catarroja, 1973), una peça conceptual i abstracta que, a manera d'escut, plasma la protecció enfront de les influències negatives de la societat.
 
Comissariat pedagògic
A partir d'aquest conjunt artístic es desenvolupa un projecte de comissariat pedagògic per mitjà del Màster Permea de Mediació i Educació mitjançant l'Art del Consorci de Museus.
En aquesta exposició que es presenta a les tres províncies, a Castelló (de maig a juny de 2019), a Alacant (fins al 15 de setembre) i a València (el pròxim mes d'octubre), alumnes de Permea estan treballant sota la supervisió dels directors del màster així com de l'expert Luis Camnitzer, presentant diferents propostes de mediació que estan abordant la creació actual, de manera innovadora, trencant barreres entre l'art i el públic. La proposta de Lidia Tormo Costabella pren forma a Alacant per mitjà del seu projecte 'DNI. Distintes Narratives d'Identitat'.
Pérez Pont ha assenyalat que "la Col·lecció d'Art Contemporani de la Generalitat Valenciana és una col·lecció dinàmica el projecte expositiu de la qual naix amb una vocació divulgativa, amb propostes que activen l'espai expositiu generant un procés de diàleg amb les obres i els artistes. D'ací sorgeix 'DNI', la plasmació d'un treball de mediació que posa de manifest l'evolució i la importància del paper de la mediació cultural en l'art contemporani".
'DNI' és la materialització d'un projecte pedagògic la intenció primera del qual ha sigut acostar l'art contemporani a col·lectius allunyats d'aquest. A més, amb 'DNI' s'ha intentat eliminar barreres entre art i públic no especialitzat, desmitificar la idea que la institució cultural és hegemònica i que l'art contemporani està produït només per a les elits més especialitzades.
Segons la comissària de l'exposició, "per a això s'ha comptat amb diferents col·lectius (EspartAlacant i Amigos por la pintura). Aquests et conviden a recórrer el seu mode de veure l'exposició, a participar en 'DNI' perquè no tots som iguals, perquè no tots ho veiem igual i perquè al final la identitat és una cosa que pot canviar. Per això DNI et convida a crear el teu propi mode de veure l'última col·lecció de la Generalitat".
Aquest projecte de comissariat s'ha plasmat en la realització de 18 postals diferents que reuneixen els comentaris i reflexions dels membres d'aquests col·lectius sobre cada una de les peces.
 
Pla d'adquisició d'obres d'art de la Generalitat
El resultat del Pla d'adquisició d'obres d'art de la Generalitat, iniciat en 2017, és aquesta col·lecció d'art contemporani que ja va prenent forma i que suma 51 peces.
Les obres són seleccionades per un comité d'experts coordinat pel director gerent del Consorci de Museus. A més, l'organització d'exposicions amb les obres adquirides permet descentralitzar l'oferta cultural de les tres capitals en visitar diferents poblacions. Un recorregut que continuarà ara vertebrant el territori, després del seu pas per Potries, Sagunt i Almenara.

 
G. V.


El Sis Doble no corregeix els escrits que rep. La reproducció d'aquest text és literal; fidel a les paraules, redacció , ortografia i sentit de l'autor/s
  • 0Comentaris
    Imprimir Enviar a un amic

Notícies similars

AFEGIR UN COMENTARI

Escriu en aquest camp el resultat de la suma, en xifra

És obligatori omplir aquesta casella amb un nick o nom real. No utilitzar la paraula "Anònim" o similars

La direcció no apareixerà públicament però ha de ser correcta; en cas contrari, no se editarà el comentari. Es comprobarà l'autenticitat del e-mail, encara que no se farà públic, seguint la nostra política de privacitat.

* El comentari pot tardar a aparéixer perquè ha de ser moderat per l'administrador. * Ens reservem el dret de no publicar o eliminar els comentaris que considerem de mal gust, il•lícits o contraris a la bona fe; així com els de contingut de caràcter racista, xenòfob, d'apologia al terrorisme o que atempten contra els drets humans. * EL SIS DOBLE no té per què compartir l'opinió de l'usuari, ni es fa responsable de les opinions abocades. * Es recomana no abusar de les majúscules ni d'abreviatures. * Els comentaris han de guardar relació amb el tema del qual tracta la notícia. * No s'admeten comentaris de caràcter publicitari.