El diumenge 30 de març se celebrà el IX Concurs Experimenta de la Facultat de Física de la Universitat de València. El jurat, després d’analitzar els projectes presentats, decidí concedir el premi en la categoria “Demostracions i experiments de Física – Batxillerat” al projecte: “Com construir un osmòmetre amb la membrana d’un ou”, presentat pels alumnes de primer de Batxillerat Eduardo Tormo Vidal, Judit Daries Fuster, Esther Montalvà Garcia i José Magraner Peris, de l’IES. Núm. 4 (Tulell). Amb aquest projecte es demostra com de l’ou de la gallina es pot construir un aparell per mesurar la pressió osmòtica. En l’altra categoria del concurs, “Aplicacions Tecnològiques – Batxillerat”, ha sigut premiat amb Menció d’honor el projecte: “Alternativa de combustible ecològic: Optimització d’un generador de gas de Brown”, presentat pels alumnes de segon de Batxillerat Laura Añó Botella, Marc Estela Bella, Laura Benavent Serra i Mariana Caraballo González. Amb aquest experiment, s’obté un gas tres vegades més potent que la gasolina a partir de l’electròlisi de diferents substàncies com sosa, bicarbonat o àcid sulfúric. Tot i que no han guanyat cap premi, cal destacar dos treballs més, tots dos d’alumnes de primer de Batxillerat, que s’hi van presentar: “Entreu per l’eixida: Vos espera l’acció de l’impulso. Estudi dels paràmetres que influeixen en un procés osmòtic”, desenvolupat pels alumnes Vladyslav Zhyronkin, Adele Balseviciute, Joan Toledano Peris i Ana Mª Valero Artacho. L’altre treball és “Conserva’m per favor! Deshidratació d’aliments per osmosi”, portat endavant pels alumnes Daniel Mugur Ionut, Iván Escudero Rubio, Jordi Revert Ruggia i Sergio Cortés Pérez. Els concursants, admesos en el IX Concurs Experimenta, van explicar els seus treballs als visitants i, també, a un jurat constituït per professors de la Universitat de València i de centres de Secundària en la Fira Experimenta. El bon funcionament, la comprensió i la claredat de les seues explicacions van ser aspectes molt valorats. Tots quatre treballs són resultat del procés que s’ha portat endavant al llarg del curs escolar 2013-14 en dues assignatures optatives: Mètode Científic de 1r de Batxillerat i Tècniques de Laboratori de 2n de Batxillerat. El professor tutor i supervisor dels dos projectes, Juan Miguel Pastor, destaca que “Els processos científics contribuïren a fer que els alumnes i les alumnes adquiriren els instruments necessaris per a explorar la realitat d’una manera objectiva, rigurosa i contrastada, utilitzant per a això procediments del treball científic: plantejament de problemes, formulació d’hipòtesis, dissenys d’experiments i la seua realització, contrast d’hipòtesis, extracció de conclusions i comunicació d’informes de manera organitzada i coherent. A més, aquests processos potenciaren que els alumnes i les alumnes desenrotllen les habilitats i destreses pròpies del treball científic: flexibilitat intel·lectual, curiositat, sentit crític, verificació dels fets, qüestionament d’allò que sembla obvi i l’establiment de la cooperació i del treball en grup”.
IES 4