La relació dels mitjans de comunicació de proximitat amb institucions, empreses i agències i el futur de la intel·ligència artificial van protagonitzar el fòrum d'idees, sinergies i debat organitzat conjuntament per l'Associació de Mitjans Digitals de la Comunitat Valenciana (AMDComVal) i la Generalitat en el Museu d'Aigües d'Alacant.
Estes primeres jornades sobre periodisme de proximitat, organitzades sota el lema ‘Teixint territori’ va aconseguir reunir les principals institucions alacantines, per a acostar i donar a conéixer les possibilitats dels mitjans alacantins a l'hora de difondre els seus continguts; les més destacades empreses de la província d'Alacant, per a tractar de teixir sinergies entre empresaris i mitjans; i les agències de publicitat, per a donar a conéixer el treball, difusió i abast dels mitjans de comunicació d'Alacant als seus clients.
La jornada va començar amb una taula sobre intel·ligència artificial en la qual Manuel Palomar (membre de la UMI de ValgrAI i director de CENID), Borja Abad (CTO de Cibeles.net) i Juan Seguí (CEO Acceseo i professor associat Universitat Politècnica de València) van analitzar les possibilitats de la IA “però sempre com a copilot”; de la necessitat de la verificació de continguts “ja que la IA no crea del no-res” i de la importància dels periodistes en temps de IA i dels futurs becaris artificials.
En la segona taula es va analitzar la sempre difícil relació entre empreses, comunicació i mitjans locals. Ezequiel Moltó, (Director de Comunicació i Relacions Externes de Vectalia), Fermín Crespo (director de Districte Digital) i Martín Sanz (Director de Comunicació i Relacions Externes de Hidraqua) van parlar de la importància dels mitjans de proximitat “com els primers prescriptors de les notícies, bones i dolentes que generen les empreses”, però també de sinergies entre empreses i mitjans i de la importància dels *dircom.
La taula de debat sobre institucions i mitjans de proximitat va comptar amb la presncia de Raquel Martí (Directora UNED Benidorm), Javi Doménech (Comunicació Federació Valenciana Municipis i Províncies (*FVMP)) i Romualdo Soler (gerent del diari digital La Marina Plaza) que van explicar la necessitat d'establir bones relacions entre institucions i mitjans; de la importància d'establir vies de comunicació “estables i de confiança” entre totes dues parts però també van analitzar la sempre especial relació de les institucions i els mitjans a través de la publicitat “camp sempre difícil de gestionar però necessari per a poder tindre eixa bona comunicació amb els mitjans”.
La jornada es va tancar amb la taula en la qual van participar les principals agències de publicitat d'Alacant per a analitzar la importància de la premsa pròxima en les estratègies hiperlocales. Rafa Miralles (Director de comptes de Difusió Comunicació), María José Marcos (Dircom de CYMA), Eloy Licerán (president de l'Associació 361é d'Empreses i Professionals de Comunicació Publicitària de la província d'Alacant) i Alberto Alvárez (director de OJD Interactiva) que van analitzar la sempre complicada relació entre agències i mitjans, de la dificultat de planificar en temps de xarxes socials, de la sempre complicada gestió dels comptes però també de la importància d'establir vies de comunicació i informació amb els mitjans “per a aconseguir, entre tots, més i millors impactes per als clients finals en els mitjans de proximitat”.
La cita en este espai gestionat per Aigües d'Alacant, empresa del grup Hidraqua, ha sigut la primera de les jornades que este 2024 té previst realitzar la AMDComVal. La segona parada tindrà lloc a Castelló abans de l'estiu. El tercer esdeveniment se celebrarà en el nou hub d'innovació Dinapsis, de la Marina de València després de l'oferiment realitzat per Martín Sanz, director de Comunicació i Relacions Externes de Hidraqua en el segon semestre de l'any.
La intenció d'estes jornades és teixir el territori de la Comunitat Valenciana també a través dels mitjans de comunicació de proximitat, aquells que són capaços de calar en el més profund del territori d'Alacant, Castelló i València gràcies a la seua capil·laritat.
L'Associació de Mitjans Digitals de la Comunitat Valenciana (AMDComVal) reunix en l'actualitat a 56 mitjans de comunicació de l'Alacant, Castelló i València que han aconseguit la xifra de 251 milions de pàgines en 2023, segons l'Oficina de Justificació de la Difusió (OJD). Estes dades suposen un increment del 29,31% respecte a les xifres de l'any 2022 en el qual van aconseguir aconseguir la xifra de 194 milions de pàgines vistes l'any 2022.
AMDComVal