Clica a la foto per ampliar
Sueca disposarà d’un resum de totes les actes capitulars de l’Ajuntament, des de 1801 a 1880
En cada acta es reflectien els acords adoptats en les reunions del govern local de l’època, com les sessions plenàries actuals
Este matí ha tingut lloc, a la sala de Juntes de Govern de l’Ajuntament, l’acte protocol·lari de lliurament oficial del resum de les actes capitulars del consistori corresponents als anys des de 1801 a 1880. El treball ha sigut realitzat pel bibliotecari municipal, i cronista de la ciutat, Juan Antonio Carrasquer, i en ell hi ha invertit 12 anys. “El treball naix d’una necessitat d’un aficionat per la història de Sueca”, ha manifestat este matí Carrasquer, qui ha explicat que, la primera vegada que va estar consultant este material, va ser amb motiu de la preparació del seu llibre sobre la nomenclatura dels carrers i places de Sueca. Posteriorment, ha tornat a consultar-lo una segona vegada per al seu llibre, que veurà la llum pròximament, sobre la relació de les primeres autoritats municipals de Sueca. “Després de consultar per dos vegades este material, pàgina per pàgina, acord per acord, des de 1598, data en què es tenen les primeres actes en l’Arxiu Municipal de Sueca, em doní compte que tornar a consultar-lo per tercera vegada d’esta manera resultaria molt complicat per la densitat dels volums. Llavors em vaig decidir a resumir-los per a, d’esta manera, poder treballar més còmodament i, a més, per a facilitar esta documentació tan magnífica, esta sèrie tan espectacular, a tot aquell que senta interés per ella”. Per a Carrasquer, Sueca és afortunada per poder continuar comptant en l’Arxiu de la ciutat amb tota esta documentació, que en altres Ajuntaments ha desaparegut per diverses causes, com ara guerres, incendis, etc.Carrasquer ha explicat també que es va decidir per la data d’inici de 1801 perquè, a partir d’eixe any, es disposa de tots els anys correlatius. “Pot faltar algun acta o algun trimestre d’actes però, tècnicament, podem considerar que és una sèrie completa a partir d’eixe any”. Al llarg d’estos dotze anys de treball, són moltes les anècdotes que han sorgit, i també algun problema; el més important, el canvi d’escrivans. “La grafia canvia cada dos per tres i, en molt pocs casos, he sigut incapaç de saber inclús què és el que estava tractant-se en eixe acord municipal”. Alguna de les anècdotes curioses que es poden trobar en esta documentació, assenyala Carrasquer, és, per exemple, la prohibició en 1801 d’acudir a la processó de la Mare de Déu de Sales amb màscares o disfressats, “si es prohibix és perquè es feia. També queda plasmada, molt clarament, la preocupació i el nerviosisme de les autoritats davant de casos com el de desbordament del riu o l’epidèmia de còlera”.
En cada acta capitular es reflectien els acords adoptats en les reunions del govern local de l’època, com les sessions plenàries actuals. “En estos anys, es pot observar l’evolució de l’administració local. El mecanisme dels acords era com el d’ara, però la regularitat no. Varia en el temps. Al principi, per cada acord hi ha una sessió capitular. Després canvia i en cada sessió es tracten diversos punts. I, a partir de 1854, es poden tractar fins a 25 punts en una mateixa sessió. És una documentació excepcional, perquè pots extraure milers de conclusions si vols aprofundir en este estudi”.
En resum, Carrasquer ha assenyalat que, per al treball realitzat, ha consultat “42 volums, entre 21.000 i 22.000 pàgines, unes 4.800 sessions capitulars i uns 16.000 acords. En total, he invertit entre 950 i 1.000 hores de treball. He parat en 1880 perquè considere que estos 80 anys ja donen prou de si perquè l’Ajuntament ho aprofite de la manera que crega més oportuna, així com la ciutadania que ho podrà consultar en la pàgina web de l’Arxiu Municipal. Però pense continuar treballant en els anys següents a 1880”. En l’apartat d’agraïments, Carrasquer ha tingut paraules per a Joan Pi, Brigi Alapont i Enric Alforja, per la seua col·laboració, així com per a la tècnica de Cultura de l’Ajuntament, Roser Bartolomé. També per a l’anterior secretari de l’Ajuntament, Jorge Cuerda, i per a l’actual, Mª Consuelo de Sales Moreno; així com per als regidors Josep Navarro i Salvador Giménez, per les facilitats brindades en tot moment, i per a l’alcalde, Salvador Campillo, per l’interés mostrat en este treball. “És molt d’agrair tot el treball que ha realitzat Toni perquè, ara, podem disfrutar d’esta informació valuosíssima de Sueca, a l’abast de tots”, ha afirmat l’alcalde. A l’acte ha assistit també la regidora d’Educació, Raquel Tamarit.
Ajuntament de Sueca
El Sis Doble no corregeix els escrits que rep. La reproducció d'aquest text és literal; fidel a les paraules, redacció , ortografia i sentit de l'autor/s
-
0ComentarisImprimir Enviar a un amic
-
Notícies similars
-
Les obres han sigut sufragades íntegrament per l’Ajuntament de Sueca
Hi ha 0 comentaris / Llegir més
-
Isabel Jiménez, regidora de Protocol: “Volem consensuar, amb totes les parts implicades i veïns, com actuar en...
Hi ha 0 comentaris / Llegir més
-
La memòria recull les 28 rutes realitzades durant 2021
Hi ha 0 comentaris / Llegir més