Després de Wert, ara Català

Sábado, 14 de diciembre de 2013 | e6d.es
• Sixto Ferrero
L’opinió d’un taciturn, articles per a la reflexió cívica

He teclejat centenars de lletres, he eliminat una desena de documents i al final, després de quedar-me amb un text definitiu, perquè alguna cosa volia dir i deixar-ne constància, ni que siga virtual, al final, com deia crec que m’he trobat amb l’article més difícil d’abordar de tots els que he elaborat fins ara. Tots els textos m’eixien dels budells, eren barroers, mal educats, agressius, i no..., no és per a tant, no s’ho mereixen. He decidit asserenar la ment i que el lector, intel·ligent i suspicaç, puga traure les seus conclusions del desficaci que l’altre dia anuncià la senyora Català, regenta del càrrec de Consellera d’educació, de cultura i també d’esports. Així que els demane un exercici d’extrapolació. Els demane que pensen, mentre llegeixen, que són un ciutadà que vol triar un lloc del món on residir, però aquest ciutadà té un fill/a el qual cal escolaritzar. Aquest ciutadà, a l’oficina d’informació i turisme del seu país d’origen li han donat un fulletó on li expliquen diferents llocs del món i com, a més a més de l’educació amb les matèries troncals necessàries per a crear ciutadans lliures en aquell país, li especifica quines matèries complementaries aplicaran per ampliar els coneixements, per a crear consciència de país, d’unitat, de cohesió i com, amb aquestes matèries aconsegueixen que aquests territoris no siguen vilipendiats, injuriats i segrestats per les cultures que els envolten. El ciutadà, imaginari, comença a llegir el fulletó, de manera reflexiva, doncs, és tan summament transcendental la informació que adquirirà llegint-ho que d’ella i del consens familiar dependrà on anirà a viure ell i el seu fill/a durant la resta de la seua vida. El ciutadà llegeix:
La Provença (avui França): Matèries complementàries: història de la literatura medieval occitana; Els Càtars, influència social, religiosa i artística; Aproximació a la llengua d’oc; Aproximació a la llengua d’oil;...
La Toscana (avui Itàlia): Matèries complementàries: Història dels Mèdici; Florència, Patrimoni de la humanitat; Aproximació a la vida florentina de Dante Alighieri; Paisatgisme de la Toscana; L’enologia de la Toscana com a forma de vida alternativa;...
Sant Petersburg (Lenningrad, avui Rússia): Matèries complementàries: Capital del tsar; El conservatori de música de Sant Petersburg bressol del nacionalisme musical del S XIX; La II Guerra Mundial;...
Bangassou (avui Mbomou, República centreafricana): Matèries complementaries: Les ètnies centroafricanes, quines són i per què estan ací?; com lluitar i prevenir el paludisme; Músiques i danses nostres;...
Qinghai (avui República popular xinesa): Matèries complementàries: La Xina imperial; Que cal fer per sobreviure a un terratrèmol; Les escales pentatòniques a l’estranger: Debussy i altres impressionistes; Medicina popular i naturista, solució o alternativa?;...
Santiago de Xile (avui Xile): Matèries complementàries: Els Maputxe, història, llengua, música i cultura de la tribu actual; Abans del colonialisme espanyol, cultura i vida als Andes i la Patagònia; L’illa de Pasqua, història, cultura i monuments megalítics;...
València (avui Espanya): Matèries complementàries: El sambori; Els bous al carrer; El món taurí (tan particularment valencià) i altres variants com els bous a la mar, el bou envolat,...; Els moros i cristians i les seues principals figures (destacant el Capità Moro interpretat per l’actor Xavi Castillo); Les Falles i les seues falleres majors; Els actes fallers des de la crida fins a la “cremà”; Inventem un diccionari a cada poble amb les paraules que més s’assemblen al castellà i les que més s’allunyen del català; Com sobreviure al perill de l’enemic (identificar els catalans);...
No vull ser més sarcàstic, però si amb aquesta proposta anem a superar el fracàs escolar, anem a crear cohesió i no sé quines efervescències intel·lectuals aconseguirem més, que Déu, Alà i el Dalai-lama ens agafe a tots confessats i penedits, altrament, encara estan fotent-se de riure els agents de l’informe Pisa amb les enginyoses idees de la Consellera Català.
(PD: no pretendrà que impartisquen aquesta matèria, «Cultura del poble valencià», els erudits de Lo Rat Penat?. I per últim, quina és la història i la llengua que s’estudia avui a les escoles i instituts?, que jo sàpiga, ni com alumne ni com a docent he vist ningú estudiar els furs, la guerra dels dos Peres, l’administració políticosocial medieval, la guerra de successió, les germanies, el manifest de les normes de Castelló, literatura contemporània,... però sí s’estudia la generació del 98 i del 27, els reis catòlics,..., bé ho deixe ací)
Sixto Ferrero