L’alcaldessa de la Pobla Llarga declararà com a testimoni en el presumpte frau de subvencions

Viernes, 21 de abril de 2017 | e6d.es
• Neus Garrigues va posar en coneixement de la fiscalia que en 2008, Diputació i Ajuntament signaren un conveni de 267.000 euros que no s'ha executat

 ._000455
El 10 de juliol de 2008, aquest Ajuntament de la Pobla Llarga, a través del seu Alcalde, llavors senyor Rafael Soler Vert, va subscriure un conveni singular de col•laboració amb la Diputació Provincial de València per al "equipament del Teatre -Cinema Monterrey". La Diputació concedia una subvenció de 267.000 € en tres anualitats, corresponent a la primera, 2008, 117.000 €, a la segona, 2009, 80.000 €, i la tercera, 2010, 70.000 €. I l'Ajuntament, entre altres coses, s'obligava "a la presentació de les factures dels diferents proveïdors, degudament signades i aprovades".
El primer contracte data de 7 d'agost de 2009. Responia a l'informe separata redactat per l'Arquitecte Municipal, per un import de 117.105'74 €, iva inclòs. D'acord amb el plec de condicions, l'objecte el constituïa el subministrament de 647 unitats de butaca de determinades característiques, lògicament muntades i col•locades. Corresponia als tècnics municipals la comprovació de la qualitat dels béns i la seva adequació a les prescripcions establertes en el contracte; la recepció del subministrament havia de formalitzar mitjançant una acta subscrita per l'òrgan de contractació, el tècnic municipal i el contractista; i l'abonament del preu havia de realitzar en un període determinat a comptar de la data d'expedició de les actes de recepció i contra lliurament de la factura o factures corresponents.
El segon contracte es va celebrar el 29 d'octubre de 2009 amb la mateixa contractista. L'informe separata va ser redactat per l'Arquitecta Tècnica Municipal, i l'import es va xifrar en 79.984,32 €, iva inclòs. L'objecte, en aquesta segona fase, el subministrament de 442 unitats de butaca, inclosa la col•locació.
I el tercer i últim contracte es va signar el 8 d'octubre de 2010. La separata signada per la mateix tècnica que en l'anterior ascendia a 70.011,09 €, i conformi al plec l'objecte era el següent: “condicionament acústic de la sala amb acabat i complements de materials, teló de boca escenari confeccionat amb vellut, carril motoritzat per a teló de boca amb carros de rodes, acabats i complements de decoració a l'interior de l'edifici, etc. "
Doncs bé, sent que consten com a úniques entregues les que figuren en els albarans de 30 de gener i 2 de maig de 2012, l'Ajuntament (el llavors alcalde) va justificar davant la Diputació Provincial les factures corresponents a cada un dels contractes en dates molt anteriors 6 de maig de 2010 (els 117.000 € del primer contracte), 22 d'octubre de 2009 (els 79.984,32 € del segon) i 12 de novembre de 2010 (els 70.000 € del tercer).
La Diputació va procedir a realitzar les corresponents transferències pels indicats imports en les dates de 21 de maig de 2010 (117.000 € i 80.000 €, del primer i segon contracte) i 27 de desembre de 2010 (70.000 € del tercer contracte).
A l'empresa contractista se li va abonar la primera factura mitjançant sis pagaments fraccionats, sent el primer d'27-02-2010 i l'últim de 19-07-2011; la segona, mitjançant pagament únic el 18-06-2012; i la tercera, també en pagament únic, en la mateixa data.
Alcaldia va justificar davant la Diputació de València el compliment dels tres contractes, va rebre els imports de les subvencions i els va abonar al contractista, quan les úniques entregues realitzades són posteriors i més referides a 640 butaques en total, és a dir, 7 menys de les previstes en el primer dels contractes.
Material lliurat que a més ni està col•locat, com s'exigia en els dos primers contractes, ni es podrà col•locar, ja que falten els reposabraços.
I per descomptat, que de tot el que concernia a l'objecte del tercer contracte ( "condicionament acústic de la sala amb acabat i complements de materials, teló de boca escenari confeccionat en vellut, carril motoritzat per a teló de boca amb carros de rodes, acabats i complements de decoració a l'interior de l'edifici, etc. ") ni rastre dels subministraments i prestacions a què el mateix es referia.
Finalment, es va portar al Ple una proposta d'acord, aprovada en sessió de 19-09-2013, segons la qual es resolia exclusivament el segon contracte, tenint en compte la defunció del contractista (persona física, quan es tractava d'una persona jurídica) i es practicava una liquidació descomptant els 80.000 € corresponents al mateix, respecte del qual es manifestava l'incompliment.
Ni es va tenir en compte en aquest acord que el tercer contracte també hauria resultat totalment incomplert i, sobre el suposat compliment del primer, a la vista està que el material lliurat està incomplet i que les butaques teòricament existents ni serveixen ni podran ser instal•lades.
“Com Alcaldessa del meu poble, amb l’únic objectiu, la defensa dels interessos de les meues veïnes i veïns, no podia quedar-me de braços creuats davant aquest tema. Comprovar que s’ha pagat amb diners dels contribuents per uns material i serveis i veure com tenim el Teatre, m’obligava a posar en coneixement de la fiscalia tots aquests fets i el proper 16 de maig aniré a declarar com a testimoni sens dubtar-ho”  comenta l’Alcaldessa de la Pobla Llarga, Neus Garrigues Calatayud.
Ajuntament de la Pobla Llarga