Les eines de programació i robòtica en Educació Infantil no són tant per a ensenyar codi o per a crear programes i projectes complexos; al contrari, permeten aprendre una base del pensament iteratiu necessari per a afrontar un problema.
L'alumnat d'Infantil del Col·legi Sant Josep i Sant Antoni de Sueca descobrix la robòtica a classe
Els
Bee-Bot són robots especialment dissenyats per a xiquets xicotets. Aquest colorit, fàcil d'utilitzar i amigable robot és una eina perfecta per a l'ensenyament de seqüències, estimacions, resolució de problemes i, per descomptat, per a aprendre jugant. Està construït en materials sòlids i robustos que garanteixen una certa durabilitat, i tenen un aspecte acolorit que atrau els nostres alumnes.
En molts centres escolars ja s'ha implantat l'assignatura de tecnologia, programació i robòtica en Primària i Secundària. Però veient els beneficis que aporta l'assignatura de robòtica en els estudiants d'aquestes edats. Per què no aplicar-la en Infantil? Incluir aquesta matèria en xiquets a partir de 3 anys fomenta la seua creativitat i imaginació.
Quin és l'objectiu de la robòtica en Infantil en el Col·legi Sant Josep i Sant Antoni de Sueca?
- Pensament computacional: és l'entés com un mitjà de resolució de problemes. L'objectiu és que els més xicotets troben una solució als reptes plantejats mitjançant el joc. Dins d'aquest pensament computacional, podem incloure un de logicomatemàtic.
- Pensament creatiu: en plantejar-los reptes i problemes als xiquets, fomentem en ells la creativitat i la innovació.
- Percepció espai: temps o ordre d'accions: en aquestes edats primerenques és important que els joves vagen adquirint conceptes com a espai-temps. Amb la robòtica en l'etapa infantil es pretén que siguen conscients de certa correlació d'accions. És a dir, que per a realitzar un pas, prèviament abans cal fer una acció.
L'ús de la robòtica a l'aula proporciona un suport amb el qual els xiquets/as poden aprendre jugant. Dit això, la robòtica educativa es converteix en un recurs per a facilitar l'aprenentatge i desenvolupar competències generals com la socialització, la creativitat o la iniciativa, entre moltes altres.
No es tracta que el docent ensenye robòtica, sinó d'utilitzar aquest recurs tecnològic com a factor de motivació per a, a partir de l'interés, portar a l'alumne a la construcción del seu propi coneixement i, com a conseqüència, al desenvolupament de competències com: l'autonomia, la iniciativa, la responsabilitat, la creativitat, el treball en equip, l'autoestima, etc.
La robòtica s'ha d'incloure dins de les dinàmiques pròpies del treball a les aules d'Educació Infantil. S'han d'organitzar els espais sent la zona de l'assemblea un espai important per a dur a terme propostes d'aprenentatge basades en la robòtica. De la mateixa manera, s'han de tindre en compte els temps i rutines per a la utilització d'aquest recurs d'ensenyament i aprenentatge. Els continguts d'aprenentatge duts a terme amb la robòtica seran abordats des d'una perspectiva transversal. Dites contingudes, a través de la robòtica, permetran complementar i reforçar l'adquisició d'altres continguts curriculars.
IMPORTÀNCIA DE LA ROBÒTICA EN EDUCACIÓ INFANTIL
El manipular i experimentar per part dels alumnes amb aquest recurs d'aprenentatge fa que puguen centrar les seues percepcions i observacions en l'activitat que està realitzant.
S'aprén més d'un error que d'un encert. En aquest sentit, la robòtica en Educació Infantil permet una major comprensió de l'aprenentatge. La robòtica educativa concedeix a l'estudiant un rol actiu i li permet ser el protagonista del seu propi procés d'aprenentatge, li permet: pensar, imaginar, decidir, planificar, anticipar, investigar, fer connexions amb l'entorn, inventar, realimentar a altres companys, etc. Els beneficis són molts i variats i amb les activitats correctes podem treballar aptituds i habilitats essencials per a l'etapa d'Educació Infantil.
A continuació, nomenarem el robot educatiu que treballem en l'etapa d'infantil: El robot Next és un robot que ha de seguir unes instruccions mitjançant comandos (avançar, retrocedir, girar...) per a arribar a una destinació. Els alumnes hauran de programar el robot i introduir la seqüència correcta perquè el robot realitze la ruta. Les catifetes por les que passa Next, poden personalitzar-se al gust del docent incloent els continguts que desitge treballar (colors, parts del cos, lletres o paraules, sons…).
Es poden dur a terme activitats de ecto-escriptura, conceptes de lògic matemàtiques, etc. El robot és una eina de suport a l'aprenentatge. Una eina per a treballar i accedir als continguts del currículum d'una manera diferent i que faciliten l'aprenentatge per indagació desenvolupant habilitats i competència bàsiques.
Com a conclusió, podem destacar que la robòtica com a recurs tecnològic de caràcter educatiu serveix com a suport al procés d'ensenyament i aprenentatge, per la qual cosa no hem de considerar-ho com un joguet dins de l'aula sense una adequada planificació dins de les programacions docents. Per a aquesta planificació dins de les programacions didàctiques hem de considerar les característiques psicoevolutives pròpies de cada edat.