Xúquer rendeix homenatge a les dones i xiquetes en distintes activitats al centre. A l'etapa de primària de Xúquer Centre Educatiu, l'alumnat ha aprés al llarg d'aquestes setmanes sobre la vida de dones que han sigut significatives per a la història recent. Cada cicle ha elaborat diferents productes finals per aprendre a través de projectes les fites aconseguides per dones per seguir formant-nos de manera inclusiva al llarg del nostre aprenentatge a l'escola.
A primer de primària l'alumnat va triar dues dones extretes del llibre de Sandra Elmert "100 mujeres que cambiaron el mundo", Maria Montessori i Tomoe Gozen, una samurai japonesa. A través de la lectura del llibre, van convertir aquells aspectes més rellevants en una xicoteta teatralització, aprofitant que és la temàtica per a aquest curs del pla de foment per la lectura de Xúquer i, finalment, i amb el suport de la mestra Olalla, van gravar un xicotet vídeo com a resum de la tasca per poder-ho compartir amb tota la comunitat educativa i a través de les xarxes socials.
D’altra banda, segon de primària, també utilitzant com a recurs el llibre de Sandra Elmert, va escollir a Clara Campoamor, van llegir i comprendre tot el que va fer pel nostre país, van elaborar un resum d'allò més significatiu de la seua vida professional i el seu producte final ha sigut una cançó amb lletra escrita per elles i ells i que van compartir.
Al segon cicle de primària, tercer i quart van també escollir dues dones que van investigar a través d'enllaços a internet i ho van concretar amb Lucrecia Bori, a tercer i a quart a la científica Pilar Mateo. Amb les dades més rellevants van escriure una peça teatral que han representat i gravat i que també compartiran perquè puguem aprendre dels seus productes finals. Igualment han elaborat un mural cooperatiu sobre el dia de la dona que ja han ubicat al nostre corredor compartit i una activitat amb imatges de dones pintades per l'alumnat i penjades al passadís de primària, per donar-les a conèixer i ambientar els nostres espais comuns. Finalment, han utilitzat la descripció per escriure la història d'una dona propera a cadascun d'elles i ells i així dignificar les vides de dones que tenen tan a prop.
A cinqué i sisé i continuant amb la tasca sobre la dona i la teatralització, els dos cursos han escollit dues artistes, l'escultora Camille Claudel a cinqué i a sisé, Marie Branchement, pintora. Després d'investigar sobre la seua dura vida, molt arrelada a la invisibilització de la seua obra pel fet de ser dones, l'alumnat de les dues classes han escrit dues peces teatrals per explicar de manera visual la seua vida i donar-la a conéixer, per ampliar la nostra visió de la realitat que han viscut i segueixen vivent moltes dones del nostre moment i entorn.
L'objectiu de totes aquestes tasques a l'etapa ha sigut donar veu i visibilitzar la figura de la dona, que és la meitat de la humanitat i és capaç de crear per millorar tots els aspectes de la vida del ésser humà
En l’etapa de Secundària, l’alumnat ha creat murs virtuals amb “posts” de dones implicades en els diferents àmbits de totes les èpoques, per poder compartir-los amb la resta de companyes i companys; dones de Ciència, matemàtiques, informàtiques, enginyeres, arquitectes, biòlogues, físiques i químiques; dones de lletres, literates, poetesses i filòsofes; dones d’àmbit social, sufragistes, artistes i compositores.
L’alumnat de segon d’FP Bàsica també ha contribuït amb el seu padlet sobre homes que han treballat per la IGUALTAT. A més a més, l’alumnat ha participat en el concurs de narració Contes per la Igualtat que organitza el Club de Debat per la Igualtat d’Alzira.
L’objectiu de totes aquestes tasques ha sigut donar veu i fer visible la figura de la dona i incloure-les en el currículum de les diferents etapes, ja que estem parlant de la meitat de la humanitat i és capaç de crear per millorar tots els aspectes de la vida del ésser humà.
Xúquer Centre Educatiu